Koorpartij-oefening

Koorpartij-Oefening
Ga naar de inhoud
Zingen is twee keer bidden
The Musicmakers (Edward Elgar)
The Music Makers, Op 69 (Edward Elgar)
Taipei International Choral Festival Opening Concert
Taipei National Concert Hall, Taiwan July 30, 2017  
Chan Tze Law, conductor
I-Chiao Shih, mezzo-soprano
Wei-Chun Regina Chang, chorus master
Taipei Philharmonic Chorus
International Festival Chorus (Singapore)
Orchestra of the MUSIC MAKERS (Singapore)
Oefennummers:
1 t/m 45 t/m 8
Edward Elgar (1857–1934)
 
The Music Makers
Edward  Elgar werd geboren in Broadheath, een dorp gelegen in de buurt van Worcester  (Engeland). Aanvankelijk werkte Elgar op een advocatenkantoor en beschouwde hij  muziek als een hobby. In 1882 werd hij dirigent van een amateurorkest in  Worcester en volgde in 1885 zijn vader op als kerkorganist. In 1889 trouwde hij  met Caroline Alice Roberts, die in zijn muzikale gaven geloofde en hem tot  grote steun is geweest. Zijn eerste werk van betekenis, de ouverture Froissart,  schreef hij in 1890. Voor de kroning van Koning Edward VII, in 1902, schreef  Elgar de Coronation Ode. Naar aanleiding daarvan werd hij in de  adelstand verheven en was sindsdien Sir Edward Elgar.
                
The  Music Makers,  waaraan Elgar vanaf 1903 heeft gewerkt, baseerde hij op een gedicht van Arthur  O’Shaughnessy (1844-1881). De eerste uitvoering vond plaats op 1 oktober 1912  op het Birmingham Festival. In  de toelichting op het programma bij deze eerste uitvoering schreef de  muziekcriticus en publicist Ernst Newman het volgende: “Het motief van het  gedicht is het idee dat de dichters – ‘the music makers en dreamers’ –  werkelijk de scheppers en bezielers zijn van de mens en zijn daden, en de ware  makers van geschiedenis en de menselijke maatschappij.”
                
Elgars  interpretatie van de ode is voornamelijk autobiografisch. Hij vond dat niet  alleen díchters ‘music makers’ zijn, maar álle kunstenaars die zich  verantwoordelijk voelen om de wereld te vernieuwen, precies zoals hij dat zelf voelde.  Om deze sfeer weer te geven treft men in The  Music Makers veel diepgang en soms droefheid aan. “Maar,” voegde Elgar  eraan toe, “er zijn ook momenten van enthousiasme en uitbarstingen van vreugde.  Dit zijn de buien waaraan de creatieve kunstenaar lijdt wanneer hij zijn muziek  creëert.”
            
Elgar  maakte in The Music Makers gebruik van ideeën uit eerdere composities  zoals het Enigma-thema uit de Enigma Variations en fragmenten uit zijn  oratorium The Dream of Gerontius. Hij rechtvaardigde het gebruik van bekende  motieven omdat hij wilde laten horen hoe hij oude thema’s kon herscheppen. Elgar  droeg The Music Makers op aan zijn vriend Nicholas Kilburn. Het werk kan beschouwd worden als een van de laatste grote werken van deze romantische  kunstenaar.

Terug naar de inhoud