Koorpartij-oefening

Koorpartij-Oefening
Ga naar de inhoud
Zingen is twee keer bidden
Christus am Ölberge, Op. 85 (Mount of Olives)
Beethoven's "Welten Singen" from "Chirstus Am Olberge" (Mount of Olives).

Michael Conley leads the Hudson Chorale  
Performed May 11, 2013 at Irvington Middle/High School Auditorium in Irvington, NY.
Christus am Ölberge op.85 (Oratorium)
 
Ludwig van Beethoven componeerde Christus am Ölberge (op. 85), zijn enige oratorium, in 1801 in twee weken tijd. Met een Duits libretto van dichter Franz Xaver Huber werd het voor het eerst uitgevoerd op 5 april 1803.Het is een veel profanere verbeelding van de lijdensweg van Christus dan in andere oratoria, bijvoorbeeld die van J.S. Bach. In het werk staat Jezus’ mentale worsteling en persoonlijke aanvaarding van zijn lot centraal, op de olijfberg in de tuin van Gethsemane. De nadruk ligt op zijn eigen besluit in plaats van op de kruisiging of de opstanding. De andere rollen zijn de serafijn, de boodschapper van God, (sopraan) en Petrus (bas). Het koor vervult afwisselend de rol van soldaten, discipelen of engelen. Het oratorium heeft meer van een dramatische opera dan van een mis. Het is geschreven voor volledig koor (SATB), sopraansolo, tenorsolo, bassolo en groot orkest.Ook Beethoven vond zijn eigen compositie te dramatisch. Hij vond de tekst niet goed genoeg: hij zette liever de teksten van Homerus, Klopstock of Schiller op muziek. Huber was het met hem eens! Zo wachtte Beethoven tien jaar voordat hij het liet uitgeven. Dat verklaart het relatief late opus-nummer. Toch was het gedurende zijn leven een geliefd werk dat men graag uitvoerde. Het slotkoor: ‘Welten singen’ werd zelfs, net als het ‘Halleluja’ uit de Messiah van Händel, een populair op zichzelf staand koorwerk. Wat Schiller betreft heeft Beethoven woord gehouden, zij het twintig jaar later. Hij gebruikte diens gedicht ‘Alle Menschen werden Brüder’ voor het koor in de monumentale negende symfonie.

Terug naar de inhoud