Koorpartij-oefening

Koorpartij-Oefening
Ga naar de inhoud
Zingen is twee keer bidden
Auferstanden, aufewrstanden (ChoralKantate 5- Max Reger)
Max Reger (1873-1916) - Choralkantate nr.5 "Auferstanden, auferstanden"
Deze uitvoering is afkomstig van de CD "Meinen Jesum laß ich nicht"
Deze CD is in februari/maart 2015 opgenomen door de St. Marien-Domkantorei und Vokalenensemble Fürstenwalde/Spree o.l.v. Georg Popp  ter gelegenheid van het 20 jarig jubileum van de herinwijding van de St. Marien Dom in 2015 en ter herdenking van de 100e sterfdag van Max Reger op 11 mei 1916.
Dit is de eerste volledige CD opname met alle vijf koraalcantates. Bovendien is de opname van de cantate "Auferstanden, auferstanden" voor het eerst op CD gezet en is daarmee een wereld première.
Hieronder is een CD opname te beluisteren van het betreffende stuk.
Max (Johann Baptiste Maximilian) Reger (Brand (Opper-Palts), 19 maart 1873 – Leipzig, 11 mei 1916) was een Duits componist, pianist, organist, dirigent en muziekpedagoog.
In Meiningen in de deelstaat Thüringen staat het Max Reger-archief dat aan zijn werk en leven is gewijd.
In zijn tijd werd hij hartstochtelijk gevierd, maar even hartgrondig verguisd. Hij was de veelschrijver van 147 opusnummers en zo’n 250 ongeregistreerde werken, bij wie de diepgang zou ontbreken vanwege zijn fenomenale technische begaafdheid. Reger, honderd jaar geleden overleden, was en is een omstreden componist.

Levensloop
Reger studeerde bij Hugo Riemann aan de Hochschule für Musik und Theater in München en Wiesbaden (1890 - 1895) en vestigde zich in 1901 in München. In 1907 verhuisde hij naar Leipzig om daar hoogleraar in compositie te worden aan de universiteit. Tezelfdertijd was hij ook internationaal actief als dirigent en pianist. In 1911 werd hij dirigent aan het hoforkest van Meiningen en in 1915 verhuisde hij naar Jena.
Hij componeerde stukken in vrijwel alle genres, maar steeds in pure abstracte vorm: hij was een fel voorstander van de absolute muziek. Zijn programmatische Vier Tondichtungen nach Arnold Böcklin vormen hierop een uitzondering: deze symfonische gedichten schreef hij bij vier schilderijen van de Zwitserse schilder. Reger stond sterk onder invloed van Bach, Beethoven, Schumann en Brahms, maar met als bijzonder kenmerk de zwevende tonaliteit die voortbouwt op de harmonische taal van Wagner. Zijn orgelmuziek werd beïnvloed door Liszt.
Een befaamd citaat van hem luidt: "Bach ist Anfang und Ende aller Musik": Bach is het begin en het einde van alle muziek.


Max Reger (1873-1916) heeft naast heel veel andere muziek ook 5 koraalcantates geschreven.

  1. Von Himmel hoch, da komm ich her
  2. O wie selig seid ihr doch, ihr Frommen
  3. O Haupt voll Blut und Wunden
  4. Meinen Jesum laß ich nicht
  5. Auferstanden, auferstanden

 


Terug naar de inhoud