Koorpartij-oefening

Koorpartij-Oefening
Ga naar de inhoud
Zingen is twee keer bidden
Magnificat (John Rutter
Magnificat van John Rutter
Bialystok Music High School Symphony Orchestra
Podlasie Opera Choir
Hanna Rozankiewicz - soprano
Kazimierz Dabrowski - conductor
Violetta Bielecka - choir preparation
Oefennummers:
1 t/m 7
John Rutter (Londen, 24 september 1945) is een Brits componist, organist en koordirigent. Hij schrijft hoofdzakelijk composities voor koren.
Hij ging in Londen samen met de componist John Tavener naar de Highgate School. Nadien ging hij muziek studeren aan Clare College, Cambridge. Aldaar dirigeerde hij van 1975 tot 1979 het collegekoor en was in die functie ook organist. In 1981 richtte hij de Cambridge Singers op, dat hij spoedig tot een van Engelands beste kamerkoren maakte. Rutter is verder bekend door zijn medewerking aan muziekuitgaven zoals Carols for Choirs (in samenwerking met David Willcocks) en Oxford Choral Classics. Ook richtte hij een eigen platenlabel op, Collegium Records.
Hoewel hij niet religieus is schrijft Rutter voornamelijk kerkmuziek, maar hij heeft ook muziek bij vertellingen gecomponeerd (muzikale fabels). Hij heeft zowel meer klassieke werken geschreven, zoals een Gloria, een Magnificat en een Requiem als werken voor de Anglicaanse liturgie, waaronder vooral anthems en een aantal carols. Zijn stijl is eclectisch: hij gebruikt invloeden uit de Engelse, Franse en Duitse koortradities, met enige sporen van popmuziek en jazz. Dit laatste blijkt vooral uit zijn gebruik van asyncopische ritmes. Het heeft hem de kritiek opgeleverd dat zijn composities te simplistisch en te traditioneel zouden zijn. Rutter heeft inderdaad bijvoorbeeld Engelse traditionals als The keel row en The willow tree gearrangeerd, maar hij voerde ook als een van de eerste dirigenten de oorspronkelijke versie voor kleine bezetting uit van Gabriel Faur├ę's Requiem.



Het Magnificat van John Rutter is een muzikaal decor van het bijbelse Magnificat, voltooid in 1990. De originele uitgebreide compositie in zeven delen "voor sopraan- of mezzo-sopraansolo, gemengd koor en orkest (of kamerensemble)", is gebaseerd op de Latijnse tekst, afgewisseld met "Of a Rose, a lovely Rose", een anoniem Engels gedicht over Mariale thema's, het begin van het Sanctus en een gebed tot Maria. Rutter werd geïnspireerd door "juichende vieringen van Maria in Latijns-Amerikaanse culturen" en vatte het werk op als een "fiesta met heldere Latijns-smaak". In landen als Spanje, Mexico en Puerto Rico zijn feestdagen van de Maagd vrolijke gelegenheden om de straat op te gaan en te vieren met zang, dans en processies.




Terug naar de inhoud