Koorpartij-oefening

Koorpartij-Oefening
Ga naar de inhoud
Zingen is twee keer bidden
Stabat Mater (Francis Poulenc)
Francis Poulenc (1899 - 1963):
Stabat mater (1950)
Monteverdichor Würzburg
Christine Wolff - Sopran
Matthias Beckert (conductor)
26. 02. 2012 Neubaukirche, Würzburg, German

1. Stabat mater dolorosa
2. Cujus animam
3. O quam tristis
4. Quae moerebat
5. Quis est homo
6. Vidit suum
7. Eja mater
8. Fac ut ardeat
9. Sancta mater
10. Fac ut portem
11. Inflammatus et accensus
12. Quando corpus

Toelichting Stabat Mater (Francis Poulenc)
In de persoon van de Franse componist Francis Poulenc (1899-1963) huisden twee naturen: die van lichtzinnig componist en schrijver ter ere van God. Diep ernstige muziek schreef Poulenc zoals het Gloria en Stabat Mater, maar ook louter vermaak of amusementsmuziek. Geen atonaliteit of intellectueel gedoe, maar gewoon muziek om alle mensen mee te verblijden, een afspraak die hij gemaakt had met de ‘Groupe des Six’, een componistengroep die waarde hechtte aan melodische en eenvoudige muziek en… humor! Zo schreef hij in 1924 Les biches (de Liefjes), een zeer melodieus werk voor ballet waarmee Poulenc zijn internationale roem vestigde. Inmiddels beschouwt men Poulenc tot één van de belangrijkste moderne componisten van Frankrijk.
Poulenc was religieus geworden na een tragisch auto-ongeval van zijn vriend de ontwerper Christian Bérard. Voor hem schreef hij in 1950 het Stabat Mater (van oorsprong: staande moeder onder het kruis van haar stervende zoon). Eerst dacht Poulenc erover om een requiem te schrijven,  maar dat vond hij wel wat ver gaan en bovendien was hij bang dat dit een te pompeus werk zou worden. Later noemde hij zijn Stabat Mater ´Requiem zonder wanhoop.´ Hij zou de ziel van zijn overleden vriend onder  bescherming brengen van de Zwarte Madonna van  Rocamadour.  Poulencs Stabat Mater kent 12 delen en is geschreven voor sopraansolo, koor en orkest. De compositie werd in Amerika bekroond met een award voor het beste koorwerk van het jaar (1951). Het werk duurt ca een half uur.
Op veertigjarige leeftijd schreef Poulenc zijn eerste geestelijke werk. Het was vooral de oude kerkmuziek van Claudio Monteverdi (1567-1643) die hem inspireerde. Poulenc, die inmiddels was toegetreden tot de katholieke kerk, was er van overtuigd dat zijn religieuze werken later meer bekendheid zouden krijgen dan zijn wereldlijke werken. En zo geschiedde het. Zeer bekend werd ook zijn Gloria, eveneens voor sopraan solo, koor en orkest uit 1961.
Terug naar de inhoud