Koorpartij-oefening

Koorpartij-Oefening
Ga naar de inhoud
Zingen is twee keer bidden
Choral Fantasy, Op. 80 (Beethoven)
Koorfantasie voor Piano, koor en Orkest in C minor op.80 van Ludwig van Beethoven
Opgenomen in de  Berlin Philharmonie op 9 Februari 2002.

Lioba Braun, soprano
Karita Mattila, soprano  
Annika Hudak, contralto  
Mats Carlsson, tenor  
Peter Seiffert, tenor  
Lage Wedin, bass

Swedish Radio koor
Eric Ericson kamer koor
Bo Wannefors, koormeester

Maurizio Pollini, piano
Berliner Philharmoniker
Dirigent:Claudio Abbado


Toelichting:
Fantasie in c voor piano, koor en orkest, opus 80 (1808-09) van Ludwig van Beethoven.
Aan fantasie geen gebrek in opus 80. Beethovens wellicht meest excentrieke compositie start met een richtingloos improviserende pianopartij, gaat daarna over in een orkestrale potpourri en eindigt in een artistieke lofzang door koor en solisten. Onalledaags? Beslist. Ook Beethovens tijdgenoten wisten nauwelijks wat ze van dit buitenissige werk moesten denken. Al sinds de jammerlijke première ervan - die halverwege stopgezet werd om daarna opnieuw te beginnen - kan het werk rekenen op een flinke portie scepsis en reserve. Nochtans is de Koorfantasie een heerlijk pompeus werk: al van bij het begin investeert Beethoven volop in musiceerplezier. Na goed dertig maten pianistieke bravoure schuifelen celli en contrabassen voorzichtigjes binnen en voeren orkest en piano zo naar het hoofdthema, dat vervolgens in alle hoeken van het orkest omspeeld wordt. Net zoals in de finale van de Negende Symfonie levert ook dit thema stof voor een uitbundige, vocale apotheose. De enkele pathetische frasen in de tekst - vermoedelijk daags voor de première geschreven door Christoph Kuffner - kunnen de auditieve pret dan ook nauwelijks drukken. Vergeet alle ernst, dit is Beethoven op z’n luchtigst!
Terug naar de inhoud