Praise the Lord O Jerusalem - John Henry Maunder (1858 - 1920)
Artist: Ingemar Edgren
Choir: Gothenburg Cathedral Boys Chorus
Conductor: Birgitta Persson
Oefennummers: |
Bladmuziek: |
John Henry Maunder (21 februari 1858 - 21 januari 1920) was een Engelse componist en organist die vooral bekend stond om zijn cantate "Olivet to Calvary".
John Henry Maunder werd geboren in Chelsea en studeerde aan de Royal Academy of Music in Londen.
Hij was organist in St Matthew's, Sydenham 1876-7, en St Paul's, Forest Hill 1878-9, (kerken die geen van beide nog bestaan,) evenals in kerken in Blackheath en Sutton, en begeleidde concerten in de Albert Hall.
Hij was dirigent van de Civil Service Vocal Union vanaf 1881 en trainde ook het koor voor Henry Irving's originele productie van Faust in het Lyceum Theatre in 1887.
Net als de muziek van zijn naaste tijdgenoot Caleb Simper , wordt Maunder's muziek niet genoemd in de woordenboeken van Baker en Grove, evenals in de Oxford Companion to Music , waarschijnlijk omdat hij niet voortkwam uit de kathedraaltraditie. Zijn werken zijn kenmerkende uitingen van het Victoriaanse tijdperk - een stijl die is vervangen door de muziek van onder meer Stanford, Parry, Wood en Noble.
Maunder's vele kerkcantates werden op grote schaal uitgevoerd en bewonderd, maar zijn uit de mode geraakt. Er is echter een heropleving van de belangstelling voor zijn muziek, met name in Nederland en delen van het Verenigd Koninkrijk. Veel koren zongen Maunder's Olivet to Calvary (woorden van Shapcott Wensley - pseudoniem voor HS Bunce) regelmatig met Stainer's Crucifixion in de paastijd.
Het oogstlied Praise the Lord, O Jerusalem (1897), misschien wel een van zijn beste, een werkje van 150 maten. Maunder schreef een aantal deelsongs, waaronder een stuk genaamd Thor's War Song (van Longfellow's Tales of a Wayside Inn ), en een muzikale zetting van de Border Ballad van Sir Walter Scott.
Maunder schreef ook operettes. Zijn Daisy Dingle kreeg zijn eerste uitvoering in Forest Hill in 1885. Een andere, een komische opera, getiteld The Superior Sex , werd opgevoerd in het Empire Theatre, Southend, in maart 1909, en opnieuw in het Cripplegate Theatre, Londen, in februari 1910. Het speelt zich af in 2005 na Christus en geeft een humoristische kijk op de emancipatie van vrouwen door een onbekwaam legerregiment (de 125e Indefencibles) op te richten tegen de legendarische vrouwelijke krijgers, de Amazones. Het machtsevenwicht verschuift dan van de ene naar de andere kant en krijgt veel commentaar, voordat het terugkeert in een dramatische slotscène.