Koorpartij-oefening

Koorpartij-Oefening
Ga naar de inhoud
Zingen is twee keer bidden
The dream of Gerontius (Edward Elgar)
The Dream of Gerontius - Edward Elgar

Text by John Henry Newman
Wesley Rogers, tenor (Gerontius / Soul of Gerontius)
Kendall Gladen, mezzo-soprano (Angel)
Kevin Deas, bass (Priest / Angel of Agony)
UC Davis Symphony Orchestra | Christian Baldini, music director
D. Kern Holoman, conducting

University & Alumni Chorus | Jeffrey Thomas, conductor
Garrett Shatzer, assistant conductor
Jonathan Spatola-Knoll, accompanist
Sacramento Opera Chorus | Bruce Olstad, chorusmaster
Alda Turgieva, rehearsal accompanist
Nina Ankelé, chorus manager | Rod Gideons, general director

Oefennummers:
Deel 1Deel 2
The Dream of Gerontius
The Dream of Gerontius (Op. 38), kortweg Gerontius, is een oratorium in twee delen, in 1900 gecomponeerd door Edward Elgar. Het behoort tot de grote klassieken uit de Engelse koortraditie  en wordt algemeen beschouwd als Elgars mooiste koorwerk, misschien zelfs zijn meesterwerk.  De première vond plaats in 1900.
Dit meesterwerk wordt buiten Engeland niet vaak uitgevoerd.
Gerontius is het verhaal over ons allen: een Elckerlyck, die aan het einde van zijn leven het laatste oordeel moet ondergaan. De hoofdpersoon, hier Gerontius (Grieks voor ‘oude man') geheten, wordt op zijn doodsbed omringd door vrienden; hij sterft en wordt in het hiernamaals opgevangen door zijn beschermengel, die hem tot voor Gods troon geleidt. Bij het laatste oordeel wordt hij toegelaten tot de hemel, al zal hij eerst nog gezuiverd worden door een onderdompeling in het louteringsmeer.
Thema's als de vergankelijkheid van het leven en het mysterie van de dood spreken nog steeds tot de verbeelding, niet in de laatste plaats door de krachtige manier waarop Elgar de 19de-eeuwse tekst heeft verklankt. Elgar was zeer onder de indruk (en invloed) van Wagners composities; met de muziek van Gerontius was hij zijn tijd ver vooruit. Maar hoewel het stuk aanvankelijk met enige aarzeling werd ontvangen door het publiek, is het inmiddels een van de populairste koorwerken. Geen wonder: de diep gevoelde doodsangst en hoop, die ieder mens (oud of jong) beleeft, zijn door Elgar op een tijdloze manier meesterlijk uitgedrukt.


Terug naar de inhoud