Koorpartij-oefening

Koorpartij-Oefening
Koorpartij-oefening
Koorpartij-oefening
Koorpartij-oefening.nl
Ga naar de inhoud
Het Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor o.l.v. James Gaffigan spelen Beethovens indrukwekkende ‘Meeresstille und glückliche Fahrt’ in Het Concertgebouw. Opname: Het Zondagochtend Concert van zondag 12 februari 2017, vanuit Het Concertgebouw Amsterdam.
Toelichting:

Meeresstille und Glückliche Fahrt, opus 112 (1814-15)
 
Beethoven bewonderde Goethe. Omgekeerd was dit niet het geval. Goethe had het niet voor romantische nieuwe muziek en hield er ook al niet van dat de muziek zijn teksten in de schaduw zette. Sinds 1811 schreef de componist Goethegeregeld brieven die vaak onbeantwoord bleven. Een ontmoeting tussen beiden in 1812 liep zelfs uit op een sisser. Beethoven bleef echter na die onfortuinlijke ontmoeting nog steeds Goethe lezen én brieven schrijven. In 1823 verzekerde hij de dichter nog dat zijn bewondering voor diens werk niet aan levendigheid inboette.
 
Meeresstille und glückliche Fahrt zijn geïnspireerd door de twee met elkaar verbonden gedichten van Goethe, waarop ook Schubert in dezelfde periode een lied baseerde. Goethes tekst is de impressie van een eigen ervaring. In 1787 onderging hij tijdens een boottochtje de rust en de stilte van de zee, korte tijd onderbroken door onrustbarende windvlagen en een ferme golfslag, waarba hij gerustgesteld de kust zag opdoemen.
 
Ook Beethoven was gevoelig voor de natuur, wal was hij niet iemand die er veel aandacht aan schonk in zijn werk. In opus 112 weet Beethoven de ernst van het eerste gedichtje op een geslaagde en sfeervolle manier te koppelen aan de ongedurige ondertoon van het tweede. Lang liggende noten in de strijkersen angstige blazersakkoorden in ‘Meeresstille’, hoopvol kabbelende figuren in ‘Glückliche Fahrt’. Het resultaat? Beethovens meest innemende maar vergeten koorwerk.
Terug naar de inhoud