Koorpartij-oefening

Koorpartij-Oefening
Ga naar de inhoud
Zingen is twee keer bidden
Vijf liederen
Vijf liederen:
1.Opferlied WoO 126
2.Hymne an die Nacht op.57,2
3.Die Himmel rühmen op.48,4
4.Bußlied op.48,6
5.Kyrie naar het adagio uit de Mondscheimsonate


Hieronder is een audio  opname te beluisteren van de vijf liederen.
Oefennummers.
Hymne an die nacht
Hymne an die nacht is een compositie van Ludwig von Beethoven en is een muziekstuk voor een meerstemmig koor. Het werk wordt vaak uitgevoerd in de kersttijd vanwege zijn plechtige en contemplatieve aard. Het werk bestaat uit twee strofen met een identieke instelling, die op hun beurt zijn verdeeld in twee delen. Het eerste deel is in de vorm van een rustig stromende koraalmelodie. Het tweede deel heeft een veel levendiger stijl, vooral omdat de tekst een gevoel van optimisme uitstraalt. Hier de uitvoering van Gouda's Liedertafel

Die Himmel rühmen
Die Himmel rühmen des Ewigen Ehre’ is de eerste regel van het gedicht ‘Die Ehre Gottes in der Natur’, dat werd geschreven door Christian Fürchtegott Gellert (1715-1769). De muziek die Beethoven bij de tekst componeerde, werd gepubliceerd in 1803, als vierde lied in een cyclus van zes (6 Lieder nach Gedichten von Gellert, opus 48). Thomas Doss arrangeerde het lied, waarin de door God geschapen natuur op majestueuze wijze wordt verklankt, tot een aansprekend werk voor harmonieorkest.

Kyrie, gebaseerd op het adagio van de Mondsacheinsonate
Heiligschennis of geniaal? Componist en kapellmeister Gottlob Benedict Bierey (1772-1840) orkestreerde in 1831 het eerste deel van Beethovens beroemde "Mondscheinsonate" voor orkest (omgezet in C mineur) en voegde een vierstemmige koorbewerking toe, die hij schreef met de tekst van de Kyrie uit de Latijns Ordinarium. Het resultaat is even verbluffend als harmonieus!
Het Bierey-arrangement is gearrangeerd door Andreas Gräsle voor koor en piano en net als de originele pianozetting in cis mineur.
De vele verschillende arrangementen van de sonate in Cis mineur zijn een indicatie van de opmerkelijke populariteit van het stuk. In 1831 arrangeerde Gottlob Benedikt Bierey het adagio als kyrie door de originele pianopartij te gebruiken, een orkestinstrumentatie te schrijven en een eenvoudig koorgedeelte toe te voegen.
Terug naar de inhoud