Missa Katharina (Jacob de Haan)
Großes Orchester des Musikverein Endersbach - Gustaphon
Chor des Gustav Stresemann Gymnasiums Fellbach-Schmiden
Solistin: Anna Avdalyan
Leitung Gunnar Dieth.
Livemitschnitt beim Kirchenkonzert 2019 in der Kirche St. Andreas in Weinstadt-Endersbach
Oefennummers: |
Missa Katharina |
Missa Katharina
Missa Catharina ontstond als opdrachtswerk van de Dr. Dazert-stichting in samenwerking met de internationale muziekbond CISM, Euregio via Salina en de Allgäuer Zeitung in het kader van een in 2006 gehouden compositieprijsvraag. Gevraagd was een compositie met zeggingskracht en een niet al te hoge moeilijkheidsgraad, zodat de uitvoering voor vele amateur blaasorkesten en koren realiseerbaar is. Voor de compositieprijsvraag moesten een Kyrie en een Sanctus worden gemaakt. Een internationale en interconfessionele jury bestaande uit specialisten uit de wereld van de blaas- en de kerkmuziek koos Jacob de Haan eenduidig als winnaar. De eerste uitvoering van de mis was op 21 oktober in de imposante barokke basiliek in het Beierse Ottobeuren door het Euregio Blasorchester, Euregio-Projektchor en sopraan Magdalena Herfurther o.l.v. Prof. Johann Mösenbichler.
De naam Catharina (die ‘de reine’ betekent) is een heilige naam in de traditie van de katholieke kerk. Bekend zijn de heilige Catharina van Alexandrië, Catharina van Siena en Catharina van Schweden.
Missa Catharina is een mis bestaande uit de ordinariumdelen Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus en Agnus Dei. Daaraan toegevoegd zijn de instrumentale delen Preludium, Offertorium en Postludium, alsmede de gezongen misdelen Alleluia en Amen.
Het Preludium is bedoeld voor het begin van de mis/kerkdienst, het offertorium voor de offergave en overdenking en het postludium voor de uitgang van de mis/dienst. Het Alleluia wordt gezongen na het Gloria, het Amen na het Agnus Dei.
Mede door de toevoeging van deze extra delen voorziet deze mis in de behoefte zowel de katholieke mis als de protestantse eredienst muzikaal in te vullen.
Missa Catharina is een mis bestaande uit de ordinariumdelen Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus en Agnus Dei. Daaraan toegevoegd zijn de instrumentale delen Preludium, Offertorium en Postludium, alsmede de gezongen misdelen Alleluia en Amen.
Het Preludium is bedoeld voor het begin van de mis/kerkdienst, het offertorium voor de offergave en overdenking en het postludium voor de uitgang van de mis/dienst. Het Alleluia wordt gezongen na het Gloria, het Amen na het Agnus Dei.
Mede door de toevoeging van deze extra delen voorziet deze mis in de behoefte zowel de katholieke mis als de protestantse eredienst muzikaal in te vullen.
Na Missa Brevis is dit de tweede mis voor koor en blaasorkest van Jacob de Haan. Daarnaast schreef hij een cantate over St. Benedictus (voor sopraan solo, koor en blaasorkest), ‘Cantica de Sancto Benedictus’ genaamd, die eveneens op het programma stond in Ottobeuren. Deze cantate, voor het harmonie-orkest in een hogere moeilijkheidsgraad geschreven, was op 10 juli al in première gegaan tijdens de Benedictijnse dagen in de Italiaanse stad Norcia, geboortestad van St. Benedictus. Ook werd dit werk uitgevoerd tijdens de in juli gehouden Wasbe-conferentie in het Ierse Killarney met het Koninklijk Harmonieorkest ‘Vooruit’ Harelbeke.