From the Bavarian Highlands Op. 27
text by C. Alice Elgar, adapted from Bavarian folksongs
London Symphony Chorus & Orchestra conducted by Richard Hickox
1. "The Dance" (Sonnenbichl)
2. "False Love" (Wamberg)
3. "Lullaby" (In Hammersbach)
4. "Aspiration" (Bei Sankt Anton)
5. "On the Alm" 'True Love'(Hoch Alp)
6. "The Marksmen (Bei Murnau)"
Oefennummers: |
From the Bavarian Highlands |
Bladmuziek: |
From the Bavarian highlands |
Toelichting: From the Bavarian Highlands
Het is een set van zes koorliederen die Elgar schreef
onder de gezamenlijke titel Scènes uit de Beierse Hooglanden, als herinnering
aan een vakantie die de Elgars genoten in Opper-Beieren, meestal in Garmisch,
in de herfst van 1894. De songteksten werden door de vrouw van de componist
Alice geschreven. Alice gaf de liedjes ondertitels ter
herinnering aan favoriete plekken die tijdens de vakantie waren bezocht.
Toen ze terugkwamen van hun vakantie in 1894, en ondanks het feit dat ze al begonnen waren met de compositie van King Olaf, begon Elgar te werken
aan de zes gedichten die Alice had geschreven in de stijl van Beierse
volksliederen. Benadrukt moet worden dat woorden en muziek originele parodieën
waren op de Beierse stijl, geen vertalingen of transliteraties van echte
volksliederen. De invloed van de recente vakantie van de Elgars is echter
duidelijk.
Het
was oorspronkelijk gearrangeerd met piano begeleiding (1895) en later met orkestbegeleiding (1896).
Het was opgedragen aan de heer en mevrouw Slingsby Bethell, de eigenaren van
het Garmisch-pension waar de Elgars hadden verbleven.
De liederen werden in december 1895 gepubliceerd door
Joseph Williams & Co., nadat ze eerst door Novello waren afgewezen.
De liederen werden voor het eerst uitgevoerd op 21 april
1896 door de Worcester Festival Choral Society onder leiding van de componist.