Koorpartij-oefening

Koorpartij-Oefening
Koorpartij-oefening
Koorpartij-oefening
Koorpartij-oefening.nl
Ga naar de inhoud
Misericordias Domini K.222 (W. A. Mozart)
Rias Chamber Chorus Berlin Radio Symphony Orchestra
Marcus Creed Conductor









Misericordias Domini KV 222
Om zijn contrapuntische studies te perfectioneren, leunde de jonge Mozart op de zorgvuldig vervaardigde werken van zijn Salzburgse rolmodellen Eberlin, Adlgasser en Michael Haydn, en daarom neemt Misericordias Domini een speciale plaats in in het werk van Mozart.
Toen hij in 1775 in München was ter gelegenheid van de uitvoering van zijn opera La Finta giardiniera en twee missen en litanieën, was keurvorst Maximiliaan III zo onder de indruk en enthousiast over de composities van Mozart dat hij een motet bij hem bestelde. Dit is hoe het Offertorium Misericordias Domini cantabo in aeternum tot stand kwam: "Ik zal voor altijd zingen over de genade van de Heer."
In de 158 maten nevenschikking van twee thematische complexen combineert Mozart het harmonisch-homofone "Misericordias Domini" met het contrapuntische "Cantabo in aeternum". Tussendoor licht een thema op in de violen dat we maar al te goed kennen in Beethovens 9e symfonie .
Mozarts leraar Padre Martini, aan wie hij deze compositie had gestuurd, vond het stuk briljant: ik vind in het motet alles wat de moderne muziek verlangt, goede harmonie, rijke modulatie, matige beweging in de violen en een goede stemvoering.
Terug naar de inhoud