Rias Chamber Chorus
Berlin Radio Symphony Orchestra
Marcus Creed Conductor
Oefennummers: |
Bladmuziek: |
Misericordias Domini KV
222
Om zijn contrapuntische
studies te perfectioneren, leunde de jonge Mozart op de zorgvuldig vervaardigde
werken van zijn Salzburgse rolmodellen Eberlin, Adlgasser en Michael Haydn, en
daarom neemt Misericordias Domini een speciale plaats in in het werk van Mozart.
Toen hij in 1775 in
München was ter gelegenheid van de uitvoering van zijn opera La Finta
giardiniera en twee missen en litanieën, was keurvorst Maximiliaan III zo
onder de indruk en enthousiast over de composities van Mozart dat hij een motet
bij hem bestelde. Dit is hoe het Offertorium Misericordias Domini cantabo
in aeternum tot stand kwam: "Ik zal voor altijd zingen over de genade van
de Heer."
In de 158 maten
nevenschikking van twee thematische complexen combineert Mozart het
harmonisch-homofone "Misericordias Domini" met het contrapuntische
"Cantabo in aeternum". Tussendoor licht een thema op in de violen dat
we maar al te goed kennen in Beethovens 9e symfonie .
Mozarts leraar Padre
Martini, aan wie hij deze compositie had gestuurd, vond het stuk briljant: ik vind in het motet alles wat de moderne muziek verlangt, goede
harmonie, rijke modulatie, matige beweging in de violen en een goede
stemvoering.