Koorpartij-oefening

Koorpartij-Oefening
Koorpartij-oefening
Koorpartij-oefening
Koorpartij-oefening.nl
Ga naar de inhoud
Five mystical songs (Vaughan Williams (Ralph)
Five Mystical Songs (1911) - Ralph Vaughan Williams (1872-1958)
INDIANA UNIVERSITY JACOBS SCHOOL OF MUSIC  
Erik Krohg, baritone
SUMMER CHORUS & SUMMER PHILHARMONIC
Dominick DiOrio, conductor
Recorded Live in Auer Concert Hall on the Indiana University Bloomington campus, Saturday, July 11, 2015.
Oefennummers.  
Ralph Vaughan Williams (1872-1958)
Ralph Vaughan Williams werd geboren als zoon van een geestelijke op 12 oktober 1872. Zijn vader overleed reeds in 1875. Hij groeide op in Leith Hill Place (Surrey), waar hij van een tante zijn eerste muziekles kreeg. Vanaf 1890 studeerde hij aan de Royal Academy of Music in Londen. Daarna vervolgde hij zijn studies van 1892 tot 1895 aan het Trinity College van de Universiteit van Cambridge en in 1896 opnieuw in Londen, waar hij bevriend raakte met Gustav Holst. Verder studeerde hij 1897 bij Max Bruch in Berlijn. In 1908 was hij de laatste leerling van Maurice Ravel.
In 1897 trouwde Vaughan Williams met Adeline Fisher. Van 1896 tot 1899 werkte hij in Londen als organist. In 1903 begon hij met het verzamelen en publiceren van een collectie Britse liederen. Verder ontwikkelde hij een liefde voor de Britse muziek van de Renaissance. Samen beïnvloedden zij zijn compositiestijl. In 1905 werd hij muzikaal leider van het Leith Hill Musical Festival (tot 1953), in 1906 publiceerde hij een nieuw Kerkzangboek, The English Hymnal. In 1910 publiceerde hij zijn eerste grote werk, A Sea ymphony, een symfonie, maar feitelijk een grote cantate voor soli, koor en orkest.
In hetzelfde jaar werd ook zijn Fantasia on a Theme by Thomas Tallis gepubliceerd. In 1913 volgde de tweede symfonie A London Symphony. In de Eerste Wereldoorlog diende hij vrijwillig bij de medische troepen in Frankrijk. Deze jaren lieten een diepe indruk bij hem na en beïnvloedden vooral zijn derde symfonie, de Pastoral Symphony voor sopraan en orkest. In 1919 werd hij docent voor compositie aan het Royal College of Music in Londen (tot 1938).
Hij dirigeerde ook de uitvoeringen van zijn eigen werken. Zijn werken werden onderscheiden met talrijke prijzen. Zijn ballet Job uit 1930 naar het bijbelse verhaal van Job, de vierde symfonie (1935) alsook de na de Tweede Wereldoorlog gecomponeerde vijfde en zesde symfonie maakten hem heel bekend.
In Engeland en daarbuiten werd hij ook bekend door zijn muziek voor armonieorkest of militaire kapel. Heel populair is zijn Fantasie op het Renaissance lied Greensleeves voor strijkorkest. Voor de troonsbestijging van Koningin Elizabeth II schreef hij een arrangement van het koraal All people that on earth  do dwell. Met zijn opera's had hij niet zoveel succes en ook zijn oratorische opera The Pilgrim's Progress naar John Bunyan, waaraan hij meer dan veertig jaar gewerkt had, heeft hem weinig succes gebracht. Hij overleed in zijn slaap op 26 augustus 1958.



Five mystical songs
Five Mystical Songs werd in 1911 gecomponeerd. Het zijn toonzettingen van gedichten uit de bundel The Temple: Sacred Poems and Private Ejaculations (1633) van priester George Herbert. Het werk werd voor het eerst uitgevoerd in 1911 op het Three Choirs Festival in Worcester.
Vaughan Williams schreef deze muziek zo dat deze in verschillende bezettingen konden worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld bariton, koor (optioneel) en orkest, of bariton en piano of bariton, piano en strijkkwintet. Hoewel de stijl van de liederen heel verschillend is, is het de bedoeling dat zij als één geheel worden uitgevoerd. De eerste vier liederen zijn persoonlijke meditaties waarin de solist een sleutelrol speelt, vooral in het derde lied Love Bade Me Welcome waarin het koor een ondersteunende rol speelt (zachtjes en woordloos wordt de melodie O Sacrum Convivium ten gehore gebracht). Het vierde lied wordt alleen door de solist uitgevoerd, terwijl het vijfde lied juist het domein van het koor is. Een vertaling is bijzonder moeilijk te maken. De teksten stammen uit het begin van de 17e  eeuw. Het waren mystieke liederen, die voor verschillende uitleg vatbaar waren. Ook werden door de dichter symbolen gebruikt, die de moderne 21ste eeuwer niet meer kent

Terug naar de inhoud