Koorpartij-oefening

Koorpartij-Oefening
Koorpartij-oefening
Koorpartij-oefening
Koorpartij-oefening.nl
Ga naar de inhoud
Hear my words, ye people - Sir Charles Hubert Hastings Parry
Combined Choirs of the 7 Scottish Episcopal Cathedrals St Mary's Episcopal Cathedral, Edinburgh in 1991
Choirs from:
St Mary's Cathedral, Edinburgh
St Ninian's Cathedral, Perth
St Paul's Cathedral, Dundee
St Andrew's Cathedral, Aberdeen
St Mary's Cathedral, Glasgow
St Andrew's Cathedral, Inverness
St John's Cathedral, Oban
Toelichting "Hear my words, ye people"
'Hear my words, ye people' werd in 1893 gecomponeerd en gepubliceerd in opdracht van de Salisbury Diocesan Choral Association en werd voor het eerst opgevoerd in de kathedraal van Salisbury op 10 mei 1894. Parry's uitgebreide volkslied werd opgedeeld in delen voor een 'volledig koor', zoals evenals een meer ervaren 'semi-refrein'.  De tekst, afkomstig uit de boeken Job, Jesaja en de Psalmen, is kenmerkend voor Parry's creatieve en vindingrijke gebruik van bijbelse teksten. De muziek, die oorspronkelijk zowel voor koper als orgel werd geschreven, culmineert in de opzwepende melodie voor de zetting van Psalm 150, waarvan de melodie en de tekst nadien nauw met elkaar zijn verbonden als een populaire hymne (Laudate Dominum).

Charles Hubert Hastings Parry (Bournemouth, 27 februari 1848 - Knight's Croft (Sussex), 7 oktober 1918) was een Engels componist, pianist en musicoloog. Hij is het bekendst door zijn compositie And did those feet in ancient time/Jerusalem uit 1916 naar de tekst And did those feet in ancient time van William Blake, een patriottistisch lied dat jaarlijks luidkeels door het publiek wordt meegezongen tijdens de Last Night of the Proms.

levensloop
Hubert Parry stamde uit gegoede kringen. Zijn grootvader was lid geweest van de directie van de Britse Oost-Indische Compagnie. Parry ging naar kostschool op onder andere Eton. Hij studeerde aan Exeter College te Oxford. Daarna ging hij muziek studeren in Stuttgart en nadien in Londen.
Parry nam pianolessen bij Edward Dannreuther. Zijn eerste keus was Brahms maar daar kwam hij niet aan de bak. Dannreuther was op dat ogenblik de belangrijkste en bekendste pianist in Engeland. Hij voerde de beide pianoconcerten van Liszt voor het eerst uit in Engeland maar ook Grieg en Tsjaikovski's eerste. Hij bracht zelfs enkele verbeteringen aan in het eerste pianoconcert van Tsjaikovski die door de componist geaccepteerd werden en toegevoegd werden. Dannreuther was ook een enorm voorvechter van de muziek van Wagner. Hij had ook een aandeel in de première van de Ring in Bayreuth (waar hij Parry vrijkaartjes voor gaf).
Via zijn lessen bij Dannreuther kwam Parry in contact met de ‘modernen’ van de 19e eeuw.
In 1880 schreef Parry zijn enige pianoconcert. Hij was de eerste Engelse componist die een poging ondernam een pianoconcert te schrijven dat kon wedijveren met het eerste pianoconcert van Brahms. Charles Villiers Stanford had al eens een poging ondernomen in 1873 met een pianoconcert in Bes maar heeft het nooit afgemaakt.
Hij verwierf bekendheid met een zetting van Shelleys gedicht Prometheus Unbound. Zijn latere collega Stanford dirigeerde de première van dit werk. Een veel groter succes werd zijn koorwerk Blest Pair of Sirens (1887) dat hem op slag tot Engelands beste componist van koormuziek maakte. Parry ging oratoria schrijven en componeerde daarnaast bijvoorbeeld een zetting van Psalm 130, De profundis (1891). Dear Lord and Father of Mankind is een van zijn geliefdste kerkliederen. Verder schreef hij ook orkestwerken, onder andere vijf symfonieën, symfonische variaties, het symfonisch gedicht From Death to Life en de Elegy for Brahms (1897).
In 1884 werd Parry benoemd aan het Royal College of Music te Londen waar hij tot zijn dood bleef werken. Hij werd in 1894 de directeur van dit conservatorium. In 1900 volgde hij John Stainer op als hoogleraar muziek te Oxford. Hoewel Edward Elgar Parry's cantates bewonderde, vonden deze werken weinig waardering bij het publiek. Van zijn latere werken vallen vooral te noemen de Coronation Anthem I was glad (naar Psalm 122), de vaderlandslievende hymne Jerusalem (And did those feet in ancient time), later georkestreerd door Elgar, en de Songs of Farewell (1916-1918) voor koor a capella. In totaal schreef Parry bijna 300 werken
In 1898 werd hij in de adelstand verheven en kreeg hij de titel 'sir' en in 1903 de hogere rang 'baronet'.
Terug naar de inhoud