Gloria van John Rutter
Composer John Rutter
The Choirs of St Albans Cathedral
Ensemble DeChorum
Tom Winpenny, organ
Andrew Lucas
Oefennummers: | |
Gloria |
John Rutter (Londen, 24 september 1945) is een Brits componist, organist en koordirigent. Hij schrijft hoofdzakelijk composities voor koren.
Hij ging in Londen samen met de componist John Tavener naar de Highgate School. Nadien ging hij muziek studeren aan Clare College, Cambridge. Aldaar dirigeerde hij van 1975 tot 1979 het collegekoor en was in die functie ook organist. In 1981 richtte hij de Cambridge Singers op, dat hij spoedig tot een van Engelands beste kamerkoren maakte. Rutter is verder bekend door zijn medewerking aan muziekuitgaven zoals Carols for Choirs (in samenwerking met David Willcocks) en Oxford Choral Classics. Ook richtte hij een eigen platenlabel op, Collegium Records.
Hoewel hij niet religieus is schrijft Rutter voornamelijk kerkmuziek, maar hij heeft ook muziek bij vertellingen gecomponeerd (muzikale fabels). Hij heeft zowel meer klassieke werken geschreven, zoals een Gloria, een Magnificat en een Requiem als werken voor de Anglicaanse liturgie, waaronder vooral anthems en een aantal carols. Zijn stijl is eclectisch: hij gebruikt invloeden uit de Engelse, Franse en Duitse koortradities, met enige sporen van popmuziek en jazz. Dit laatste blijkt vooral uit zijn gebruik van asyncopische ritmes. Het heeft hem de kritiek opgeleverd dat zijn composities te simplistisch en te traditioneel zouden zijn. Rutter heeft inderdaad bijvoorbeeld Engelse traditionals als The keel row en The willow tree gearrangeerd, maar hij voerde ook als een van de eerste dirigenten de oorspronkelijke versie voor kleine bezetting uit van Gabriel Fauré's Requiem.
Gloria
De
Engelse componist John Rutter is een waar icoon van de hedendaagse koormuziek
geworden. Zijn samenwerking met Clare College, Cambridge, eerst als
student, daarna als muziekdirecteur en later als organisator van de veel
opgenomen Cambridge Singers, heeft geleid tot internationale erkenning.
Gloria
is een van Rutter's meest ambitieuze concertwerken, en de première was de
gelegenheid voor zijn eerste bezoek aan de VS, in mei 1974. The Voices of Mel
Olson gaf opdracht voor het werk, en de componist dirigeerde de uitvoering van
dat koraal in zijn Omaha.NE thuis. Rutter zelf ziet dit werk als analoog
aan een symfonie, met drie delen - allegro vivace, andante, vivace e ritmico -
dwz snel, langzaam, snel, gemeen met een symfonie, en, zegt Rutter,
'verheven, toegewijd en jubelend om de beurt". Gloria
vertegenwoordigt het tweede deel van het gewone, het vaste deel van de Latijnse
mis, d.w.z. het deel dat volgt op het Kyrie, en het introïtus, wanneer het
laatste wordt gebruikt.
Veel
componisten hebben deze tekst als een onafhankelijk werk neergezet. De
praktijk van het onderverdelen van delen van de mis, zoals de Gloria en het
Credo, in afzonderlijke delen dateert uit de tijd van Bach, die het toepaste in
de B-Minor Mis, maar het werd gepopulariseerd door componisten uit het begin
van de 18e eeuw. Rutter baseerde zijn zetting op een van de vele
Gregoriaanse gezangen die deze tekst gebruikten. Over de orkestratie zegt
hij: "De begeleiding is voor koperensemble met pauken, percussie en
orgel - een combinatie die in de buitenste delen een vrij vreugdevol geluid
maakt voor de Heer, maar die zachter en introspectiever wordt gebruikt in de
middenbeweging ".