5 Hymnen, Op. 140:Josef Rheinberger
Kammerchor Stuttgart · Ensemble Stuttgart · Frieder Bernius
Oefennummer: | |
Bladmuziek: | |
Josef Rheinberger (1839 - 1901)
Rheinberger behoort tot de componisten die min of meer vergeten zijn. In zijn tijd was hij echter zeer bekend. In zijn composities gebruikt hij uiteenlopende stijlen: klassieke vocale polyfonie, barokcontrapunt, de Weense klassieke stijl en de vroegromantische stijl. In zijn koorwerken toont hij zich meester in
emotie en expressie: "Muziek stijgt boven woorden uit. Het begint waar woorden niet meer toereikend zijn; dus heeft het
weinig zin te proberen om muziek dichter bij luisteraars te
brengen door middel van uitleg”.
Hij werd geboren in Liechtenstein, maar hij woonde bijna zijn
hele leven in München. Rheinberger was, evenals Mendelssohn
en Mozart, een jong talent en begon al op 7-jarige leeftijd orgel te spelen. Op zijn
twaalfde werd hij toegelaten tot de Academie voor Muziek in München. Hij was daar later gedurende ruim 30 jaar hoogleraar contrapunt en orgel. Rheinberger was tevens organist en kapelmeester in München. Hij schreef er onder andere veertien missen, drie
- 5 -
requiems en talrijke motetten voor liturgisch gebruik.
Naast zijn taak als hoogleraar, was hij een toegewijd onderzoeker en pleitbezorger van
oude muziek. Zijn kennismaking met oudere vormen had een diepgaand effect op zijn
eigen composities.
De 5 Hymnen op.140 zijn vijf Maria-antifonen die in de Getijdengebeden
werden gezongen als de afsluiting van de Completen (dagsluiting). In deze gezangen wordt
de Heilige Maagd Maria geëerd als Koningin der Hemelen (“Regina Caelorum”).