Koorpartij-oefening

Koorpartij-Oefening
Koorpartij-oefening
Koorpartij-oefening
Koorpartij-oefening.nl
Ga naar de inhoud
BWV87 Cantata for 5th Sunday after Easter Richter 1973-74

Toelichting:
Wanneer Bach - waarschijnlijk door het overlijden van zijn vaste librettist - gedwongen wordt zijn na Pinksteren 1724 begonnen jaargang koraalcantates met Pasen 1725 voortijdig te beƫindigen, voltooit hij deze met negen cantates op teksten van de dan dertigjarige Leipziger dichteres Christiane Mariane von Ziegler. Maar Bachs cantateteksten wijken nogal af van de teksten die Von Ziegler drie jaar later zelf publiceert; de verschillen, waarvan onderstaand enkele voorbeelden, zouden het gevolg kunnen zijn van latere wijzigingen door de dichteres in de versies waarover Bach blijkbaar kon beschikken. Waarschijnlijker is echter dat Bach zelf, uit eigen behoefte, in haar teksten ingreep.
Op de zondagen tussen Pasen en Pinksteren leest de kerk teksten uit het evangelie van Johannes, waarin Jezus zijn volgelingen voorbereidt op de periode na zijn kruisiging en hemelvaart. Voor de vijfde zondag na Pasen, Zondag Rogate, waarvoor Bach in 1725 (6 mei) zijn Cantate 87 schreef, is dat Johannes 16: 23-30. Mariane von Ziegler stelt daarvan de verzen 24 en 33 centraal in haar cantatetekst; omdat deze tot Jezus' afscheidsrede behoren, worden ze door Bach in de delen (1) en (5) toegewezen aan de Vox Christi, de bas.
Jezus formuleert de titeltekst van de cantate, Bisher habt ihr nichts gebeten in meinem Namen (Joh. 16:24) als onderdeel van een oproep om, naar behoefte, via hem tot God te bidden, 'en je zult het ontvangen'. Von Ziegler beperkt zich echter tot de eerste helft van vers 24, waardoor van de tekst een sombere en bedreigende waarschuwing resteert, omdat mensen hebben nagelaten om vergeving te bidden voor hun vele zonden. De hele cantate krijgt zo een tamelijk duister, grimmig karakter, met zes delen in mineur toonsoorten en als enig lichtpuntje de tenoraria (6) in Bes-groot. Wat trouwens niet ten nadele van de muziek gaat! De cantate wordt waarschijnlijk alleen maar zo weinig uitgevoerd omdat ze - buiten het vierstemmige slotkoraal - slechts drie solisten vergt (geen sopraan), en verder geen vierstemmig koorwerk.

Terug naar de inhoud