Koorpartij-oefening

Koorpartij-Oefening
Koorpartij-oefening
Koorpartij-oefening
Koorpartij-oefening.nl
Ga naar de inhoud
Giovanni B. Nanino-Hodie nobis coelorum rex
Voci di Sorelle
Toelichting:

Giovanni Bernardino Nanino (ca. 1560 – 1623) was een Italiaanse componist , leraar en zangmeester uit de late renaissance en vroege barok , en een vooraanstaand lid van de Romeinse school van componisten. Hij was de jongere broer van de wat invloedrijkere componist Giovanni Maria Nanino .

Geboren in Vallerano , was hij eerst jongenssopraan in de plaatselijke kathedraal, net als zijn broer. Zijn eerste post was mogelijk die van maestro di cappella bij Santa Maria dei Monti in 1588, en het is bekend dat hij in 1591 de post van maestro di cappella bij San Luigi dei Francesi in Rome heeft verworven , nadat zijn broer was vertrokken om zich bij het pauselijke koor aan te sluiten. . De twee broers woonden op dat moment echter samen in een huis dat eigendom was van de kerk, en brachten een groot deel van hun tijd door met het lesgeven aan koorknapen. Na de benoeming in San Luigi dei Francesi werd hij geassocieerd met kardinaal Montalto, een rijke en invloedrijke beschermheer van kunst en muziek, en heeft hij mogelijk gediend als leraar, componist en archivaris voor de kardinaal in zijn kerk, San Lorenzo in Damaso .

Nanino's muziek uit de jaren 1580 en 1590 is conservatief in idioom, waarbij hij de experimentele neigingen van zijn broer en Marenzio vermijdt en er de voorkeur aan geeft de techniek en expressieve stijl van eerdere Romeinse componisten zoals Palestrina te integreren . Na ongeveer 1610 nam hij de techniek van basso continuo over in zijn heilige werken – nauwelijks een conservatieve tendens – en, veelbetekenend, iets wat zijn broer nooit heeft gedaan. Veel van zijn eerdere muziek is wereldlijk (zoals madrigalen ), maar hij publiceerde na 1610, na de dood van zijn broer, verschillende boeken met motetten . Het is verleidelijk om te speculeren dat toen hij muziek schreef in hetzelfde format als zijn broer, hij tegenovergestelde stilistische middelen koos, en dat hij na de dood van zijn broer snel de progressieve stijl van die tijd overnam en deze gebruikte om muziek te schrijven in dezelfde vormen als zijn broer. broer had conservatiever gebruikt.





Terug naar de inhoud