Koorpartij-oefening

Koorpartij-Oefening
Koorpartij-oefening
Koorpartij-oefening
Koorpartij-oefening.nl
Ga naar de inhoud
Missa super Confitebor tibi Domine - Gloria · Philippe de Monte · Cappella Mariana

Oefennummer:
Bladmuziek:
Philippe de Monte (1521 – 4 juli 1603), ook wel bekend als Philippus de Monte , was een Vlaamse componist uit de late Renaissance, actief in heel Europa. Hij behoorde tot de derde generatie madrigalisten en schreef meer madrigalen dan welke andere componist uit die tijd dan ook. Bronnen noemen hem "de beste componist van het hele land, vooral op het gebied van de nieuwe stijl en musica reservata." Anderen vergelijken zijn muziekcollecties met die van andere invloedrijke componisten, zoals Lassus.

Leven​​​
Philippe de Monte werd geboren in Mechelen . Na zijn jeugdopleiding aan de Sint-Romboutskathedraal in Mechelen, waar hij koorknaap was, ging Monte naar Italië – een veel voorkomende bestemming voor een jonge Vlaamse componist in de zestiende eeuw – waar hij naam maakte als componist, zanger en zanger. docent. Hij woonde en werkte een tijdje in Napels , en in Rome , in dienst van kardinaal Orsini, hoewel hij een korte periode in Engeland was, 1554-1555, tijdens het bewind van koningin Mary I , terwijl ze getrouwd was . aan koning Filips II van Spanje . Monte meldde dat hij het niet leuk vond om in Philips koor te werken, aangezien alle andere leden Spanjaarden waren.
"Hoewel Monte waarschijnlijk geen voorstander van de Reformatie was, nam hij deel aan een verscheidenheid aan intellectuele uitwisselingen over gevoelige onderwerpen, waarbij bij sommige Italiaanse academici betrokken waren."
In 1568 werd Monte aangesteld als opvolger van Jacobus Vaet als kapelmeester van de kapel van Maximiliaan II. Het merendeel van zijn muziek werd in Venetië uitgegeven onder leiding van Gardano, Monte's exclusieve uitgever in Italië. Hij wilde Italiaanse uitgeverijen inschakelen om dicht bij de thuisbasis van het madrigaal te blijven. Hij was succesvol in het rekruteren van nieuwe muzikanten voor de kapel, want Lassus zelf merkte de verbazingwekkende kwaliteit van het musiceren in Wenen op , slechts twee jaar nadat Monte daar leider werd. Tijdens zijn eerste tien jaar aan het keizerlijk hof was Monte een actieve leraar. Monte werkte de rest van zijn lange leven aan de Habsburgse rechtbanken, zowel in Wenen als, sinds 1583, in Praag.  Ook al heeft hij veel bereikt, het is niet bekend dat hij enige functie als kerkmuzikant of in een adellijk huishouden heeft bekleed. Philippe de Monte stierf in Praag in 1603.
Muziek en invloed
Monte was een enorm productief componist,  en schreef zowel heilige als wereldlijke muziek,  voornamelijk gedrukt in de Duitse taal.  Hij schreef ongeveer 40 missen en ongeveer 260 andere heilige stukken, waaronder motetten en madrigali spirituali (werken die alleen van madrigalen verschillen doordat ze heilige teksten hebben).  Hij publiceerde meer dan 1100 seculiere madrigalen in 34 boeken, maar ze zijn niet allemaal bewaard gebleven.  Zijn eerste publicatie was in 1554, toen hij 33 was.  De meeste van zijn publicaties bevatten vanaf dat moment zelfgeschreven voorwoorden die voornamelijk werden gebruikt om zijn dankbaarheid te uiten aan beschermheren van financiële steun.
Monte's madrigalen worden wel "de eerste en meest volwassen vruchten van de vijfstemmige composities" genoemd. Stilistisch gezien variëren de madrigalen van Monte van een vroege, zeer progressieve stijl met veelvuldig gebruik van chromatiek om de tekst uit te drukken (hoewel hij in dit opzicht niet zo experimenteel was als Marenzio of Lassus), tot een late stijl die sterk vereenvoudigd is. met korte motieven en frequente homofone texturen. Enkele van zijn favoriete dichters uit die tijd waren onder meer Petrarca , Bembo en Sannazaro.  In tegenstelling tot Monteverdi , die in een conservatieve stijl begon en later in zijn leven experimenteel werd, kende Monte's compositorische carrière een tegengestelde curve, die evolueerde van experiment naar eenheid en eenvoud in zijn latere werken. Sommigen geloven dat dit voortkomt uit zijn verandering in de poëzieselectie, terwijl anderen geloven dat het een weerspiegeling was van de keizerlijke hoven. Philippe de Monte was beroemd in heel Europa; edities van zijn muziek werden gedrukt, herdrukt en op grote schaal verspreid.  Hij wordt beschreven als "een rustige, bescheiden man, zachtaardig als een meisje."  Hij had veel studenten, waaronder Gian Vincenzo Pinelli uit Padua, en gaf daarmee zijn compositorische vaardigheden en ervaring door aan de generatie die de vroege barokstijl ontwikkelde . De madrigalen van Philippe de Monte worden beschouwd als een van de meest prominente componisten en worden nog steeds uitgevoerd.











    Terug naar de inhoud