Koorpartij-oefening

Koorpartij-Oefening
Koorpartij-oefening
Koorpartij-oefening
Koorpartij-oefening.nl
Ga naar de inhoud
Follow the Star! (Remastered 2021).
Main  Artist: BYU Singers
Producer: Ronald Staheli
Composer: Alan Bullard
Music  Publisher: Oxford University Press
Oefennummer:
Alan Bullard
(geboren op 4 augustus 1947) is een Britse componist, vooral bekend om zijn koor- en educatieve muziek. Zijn composities worden regelmatig uitgevoerd en wereldwijd uitgezonden en verschijnen op een aantal cd's.

Vroege carrière en opleiding
Hij werd geboren in Norwood, Zuid-Londen op 4 augustus 1947, zoon van kunstenaars Paul Bullard en Jeanne Bullard, en woonde als kind in Blackheath , Zuid-Oost-Londen. Hij ging naar St. Olav's Grammar School , waar hij muziek leerde bij Desmond Swinburn, terwijl hij piano studeerde bij Geoffrey Flowers en John Allen aan het Blackheath Conservatoire of Music . Daarna studeerde hij bij Herbert Howells, Ruth Gipps en Antony Hopkins aan het Royal College of Music , en volgde een postdoctorale studie bij Arnold Whittall aan de Universiteit van Nottingham . De volgende jaren doceerde hij parttime muziek aan verschillende kunstacademies en aan deLondon College of Music (van 1970 tot 1975).
Afgezien van een kort lied dat in 1967 werd geschreven toen hij een leerling van Herbert Howells was, is het vroegste werk dat Alan Bullard nu erkent zijn Three Poems of WB Yeats uit 1973. Dit werk, en een cluster van andere koorwerken (waarvan verschillende gevonden uitgevers zoals Banks en de RSCM ) die rond dezelfde tijd zijn geschreven, zijn bijna de enige stukken die deze periode hebben overleefd. wat is?

Professionele carriere
De mogelijkheid van een vaste baan als docent aan wat nu het Colchester Institute is (waar Bullard van 1975 tot 2005 lesgaf) zorgde voor een verhuizing naar het platteland van Essex en later naar Colchester . Hier resulteerde aanmoediging door verschillende collega's en vrienden in een groeiend muzikaal vertrouwen en output: Colchester Choral Society (directeur Ian Ray) gaf bijvoorbeeld opdracht tot drie grootschalige werken voor koor en orkest.
In 1985 schreef Bullard een decor voor niet-begeleid koor van vier zestiende-eeuwse gedichten getiteld Madrigal Book . Dit werk kwam onder de aandacht van Stephen Wilkinson en was het begin van een lange samenwerking met de koormuziek van Alan Bullard, wat resulteerde in verschillende uitzendingen door de BBC Northern Singers.
Ondertussen trok zijn werk op het gebied van koormuziek voor amateurs de aandacht van Oxford University Press , en er is nu in hun catalogus  een grote verscheidenheid van Bullard's anthems en kerstliederen voor verschillende koorgroepen en situaties, waarvan er vele worden uitgevoerd wereldwijd.
Veel van Bullard's orkestwerken vonden voor het eerst uitvoeringen in East Anglia, vaak onder leiding van Christopher Phelps. Bullard heeft ook veel kamermuziek geschreven voor vele instrumentale combinaties en vooral zijn muziek voor blazersgroepen is in de smaak gevallen, net als zijn muziek voor de blokfluit,  een instrument dat hij als amateur graag bespeelt.
Bullard heeft ook veel muziek geschreven voor kinderen en volwassen leerlingen: hij levert een bijdrage aan vele instrumentale collecties en is de componist van Joining the Dots ( ABRSM ) een doorlopende serie om muzikale sight-reading te ontwikkelen, en de redacteur en auteur, met zijn vrouw Janet, van de Pianoworks piano tutor serie uitgegeven door Oxford University Press. Bullard beweert 'het schrijven van een interessant Grade One-stuk net zo opwindend te vinden als elke andere muzikale uitdaging'.

onderscheidingen
In 2008 ontving Bullard een eredoctoraat van de Universiteit van Essex voor zijn werk in compositie en onderwijs, en in 2010 ontving hij drie prijzen van de Music Industries Association (MIA) voor zijn publicaties in dat jaar.

Muzikale taal en receptie
Bullard erkent de invloed van twintigste-eeuwse componisten als Benjamin Britten en Herbert Howells op zijn muzikale taal, evenals die van middeleeuwse en renaissancemuziek. Schrijvers hebben zijn muziek beschreven als 'zachtaardig, melodieus en feilloos goed gemaakt', en tonend 'een echt gevoel van pianistisch begrip, economisch en lineair zonder clichématig te klinken'.  Een andere criticus heeft gezegd dat 'Bullards muziek een oprechte liefde voor melodische contouren en een delicate schakering van een harmonische taal toont die de traditie respecteert zonder er een slaaf van te zijn'. Van zijn kerstliederen hebben schrijvers gezegd dat 'Bullards directe melodieuze taal zijn belangrijkste inspiratiebron put uit de welsprekende eenvoud van volksliederen' en dat 'hij een gevoeligheid toont voor de tekst en vocale lijnen die een natuurlijke easy flow'  en vond zijn kerstlied 'Glory to the Christ-Child' een 'rigoureuze en opwindende setting van middeleeuwse teksten'. En educatief materiaal zoals Pianoworks (met zijn vrouw Janet als co-schrijver) werd verwelkomd als 'aantrekkelijk, niet-patroniserend en volwassen van aard'.
Bullard's is geen ivoren torenmuziek - wat hem het meest lijkt te behagen, is het schrijven van muziek die artiesten graag spelen en het publiek graag hoort: muziek die misschien een uitdaging vormt, maar die niet buiten bereik ligt. Zoals een criticus het verwoordde: 'Hij ziet zijn rol als stilletjes doorgaan met de roeping van het schrijven van muziek die mensen willen zingen en spelen op het alledaagse, maar ook op de speciale gelegenheid'.

Priveleven
Alan Bullard is getrouwd met Janet Bullard (nee Dakin), een pianoleraar en zangeres. Ze wonen in Colchester , Essex en Friston , Suffolk, en ze hebben twee kinderen en twee kleinkinderen.
Terug naar de inhoud