Oefennummers: |
Toelichting:
Wunderweiße Nächte
Een karakteristiek kerstmotief staat centraal in de gedichten van Rainer Maria Rilke en Christian Morgenstern, die Albrecht Haaf inspireerden tot het componeren van de driedelige cyclus ‘Wunderweiße Nächte
1.Nacht der Herrlichkeit
2.Wunderweiße Nächte
3.Die Glocke
Over Albrecht Haaf
Hij is een van de beste componisten, medewerkers, (piano)docenten, gepassioneerde improvisatoren, oprichter en lid van de "Freiburger Spielleyt" of als meesterlijk virtuoos op meerdere instrumenten: Albrecht Haaf wordt beschouwd als een muzikaal allround talent.
Geboren in 1953 in Müllheim in het Markgräflerland, werd hij een volbloed muziekmuzikant met een hoofdvak piano en studeerde schoolmuziek en musicologie in Freiburg. Zelfs op jonge leeftijd toonde hij een uitzonderlijke veelzijdigheid en openheid voor verschillende muzikale richtingen en stijlen. Tijdens zijn studententijd deed Haaf zijn eerste praktische ervaringen op als koordirigent bij het in Freiburg gevestigde koor van de Alt-Straßburg Musical Student Community en als toetsenist in de Freiburgse rock- en popband "Soundedge" en als lid van de jazzband "Tabasco", in de middenklasse wordt hij gehoord. De muzikale spelletjes of Open ruimtes, geopend door jazz, geïnspireerd door Albrecht Haaf met zijn eigen arrangementen en composities, is een privéstudie van de Freiburgse componist Frank Michael die volledige instructies waard is. Hij bevredigde zijn nieuwsgierigheid naar de muziek van de Middeleeuwen door postdoctorale studies in het onderwerp "Oude Muziek" voor de instrumenten Fidel en Schalmei en de Schola Cantorum Basiliensis en de maand dat hij in 1990 het bekende ensemble voor oude muziek "Freiburger" oprichtte. Spielleyt".
Onderscheidende passies, van middeleeuwse muziek tot jazz
In 1985, na het succesvol afronden van het staatsexamen voor lesgeven op de middelbare school, nam Haaf de leiding over van de gemeentelijke muziekschool van Müllheim, waar hij tot op de dag van vandaag ook als pianoleraar werkt. Naast de klassieke school of het traditionele repertoire is er niet meer dan één van de muzikale frontmannen van de muziek met bijvoorbeeld liedbegeleiding, jazz- en poppiano, de improvisatie en compositie – in een van de academische banden kan de creatieve ontwikkeling van de persoonlijkheid van de student belasterd.
Het ensemble "Freiburger Spielleyt" is gebaseerd op het bloed van Breisgauer - anno 1990 - in het Kammerchor Müllheim, een project dat in twee jaar tijd een juweel en een dubbelconcertalbum is geworden. Dit is een goed idee van de koordirigent en heeft een nieuw programma. Naast de ontwikkeling van traditioneel koorrepertoire in de klassieke traditie worden er ook regelmatig grensoverschrijdende ‘crossoverconcepten’ geïnitieerd op het spanningsveld tussen klassiek, pop en jazz.
Zegevierend in de compositiewedstrijd
Terwijl de chormusikale praktijk van Albrecht Haaf zich als componist concentreert op alles in de a capella literatuur, groeit zijn enthousiasme voor de studie van vocale werken met instrumentale begeleiding tot zijn geweldige orkestbezetting. In 2012 ontving het koor een prijs in de compositiewedstrijd van de Noordrijn-Westfalen Koorvereniging, die werd aangekondigd ter gelegenheid van haar 150-jarig jubileum. Met zijn zetting van de gegeven tekst door een anonieme hedendaagse dichter "An den Mond" voor vijfstemmig koor (SAATB) a capella [partituur C 55498] won hij de eerste prijs (slechts één keer uitgereikt): "Mijn vrouw had de advertentie gelezen en ik. Dan kun je van mijn geld een van de dingen krijgen die je kunt gebruiken als vrijetijdstrekking.
Repertoirebijdragen voor alle beroepsbezigheden
Ook werd hij onderscheiden voor de feestelijke a capella-compositie "Praise to God, the Lord of the Worlds" voor vijfstemmig vrouwenkoor (SSAAA) [partituur C 55503], die is opgenomen in het moderne deel, evenals voor de " enigszins modern "karakter in één bruiloft" voor vierstemmig mannenkoor (TTBB) a capella [C55502] twee speciale prijzen uitgereikt. Al deze composities van Albrecht Haaf behoren tot de keuzevakkoorwerken 2014 van de Noordrijn-Westfalen Koorvereniging.
In 2013 ontving hij ook een prijs voor zijn compositie "Maar het werk van de mens is ongelooflijk - variatie op Psalm 100" voor gemengd koor, orgel en 2 percussionisten als onderdeel van de 12e compositiewedstrijd voor de Carl von Ossietzky-prijs aan de Universiteit van Oldenburg De periode van 9 minuten wordt het werk van Schott Music uitgegeven door Albrecht Haaf gecombineerde technieken met tempowisselingen, een cluster van het stuk met de klank van een indrukwekkend geheel "Een tekst moet een bepaalde of meerdere snaren in mij laten weerklinken op het emotionele niveau. Met de emotie komt de inspiratie.”