Koorpartij-oefening

Koorpartij-Oefening
Koorpartij-oefening
Koorpartij-oefening
Koorpartij-oefening.nl
Ga naar de inhoud
Handel 1749 Susanna Oratorio HWV 66 Les Arts Florissants William Christie
Les Arts Florissants William Christie
Singers: Sophie Karthauser, Max Emanuel Cencic, David DQ Lee, William Burden , Alan Ewing, Maarten Koningsbergen, Emmanuelle De Negri, Ludovic Provost
Oefennummers:
Bladmuziek:
Susanna ( HWV 66) is een oratorium van George Frideric Handel , in het Engels. Het libretto werd twijfelachtig toegeschreven aan Newburgh Hamilton, maar wordt nu verondersteld te zijn geschreven door de dichter/toneelschrijver Moses Mendes (ovl. 1758). Het verhaal is gebaseerd op dat van Susanna in hoofdstuk 13 van het boek Daniël in de Bijbel . Handel componeerde de muziek in de zomer van 1748 en bracht het werk het volgende seizoen in première in het Covent Garden Theatre, Londen, op 10 februari 1749.
Het dertiende hoofdstuk van het boek Daniël, dat in de protestantse traditie als apocrief wordt beschouwd , vertelt hoe tijdens de gevangenschap van de Joden in Babylon een deugdzame jonge vrouw door twee oudsten van de gemeenschap, die zelf naar haar verlangden, ten onrechte werd beschuldigd van seksuele promiscuïteit. De profeet Daniël ontmaskerde de twee oudsten als leugenaars en rechtvaardigde Susanna.

Akte 1
De Israëlieten betreuren in koor hun gevangenschap. Susanna en haar man Joacim zingen over hun geluk in het huwelijk en Susanna's vader over zijn trots om zo'n modelvrouw als zijn dochter te hebben. Joacim moet de stad voor een paar dagen verlaten en man en vrouw nemen afscheid. Twee oudsten van de gemeenschap, beiden vervuld van lust voor de mooie Susanna, zijn van plan om zichzelf aan haar op te dringen tijdens de afwezigheid van haar man. Het koor merkt op dat zulke slechtheid de toorn van de hemel zal oproepen.
Akte 2
Joacim zingt, afgezien van zijn vrouw, hoezeer hij haar mist. Susanna, die lijdt onder het warme weer, mist ondertussen ook haar man en zoekt verlichting van de zon door te baden in een beek in haar tuin. Ze wordt in de gaten gehouden door de twee oudsten, wiens avances ze verontwaardigd afwijst. Ze nemen wraak door aan de gemeenschap te melden dat ze Susanna hebben betrapt op ongeoorloofde seks met een jongeman en bevelen haar berechting voor overspel. Joacim is van streek als hij hiervan per brief op de hoogte wordt gesteld en keert terug naar huis.
Akte 3
Susanna wordt schuldig bevonden en ter dood veroordeeld. De Eerste Ouderling doet alsof hij erg overstuur is door deze uitkomst. De zeer jeugdige profeet Daniël, nog maar een jongen, stapt uit de menigte naar voren en eist dat hij de twee Ouderlingen afzonderlijk mag ondervragen. Ze vertellen tegenstrijdige verhalen over waar ze Susanna betrapt hebben op ongeoorloofde seks en Daniël beschuldigt hen van leugenaars. De Ouderlingen worden ter dood veroordeeld, Susanna wordt herenigd met haar liefhebbende echtgenoot en iedereen prijst Susanna's deugd en kuisheid.

Achtergrond en compositie
Na een reeks patriottische Engelse oratoria ter viering van de overwinning in de Jacobitische opstanden , waaronder Judas Maccabaeus en Joshua , wendde Händel zich tot een lichtere operastijl met Susanna. Het oratorium is gecomponeerd voor een klein orkest van strijkers met hobo's en fagotten, waarbij trompetten alleen in de muziek voorkomen tijdens de vieringen aan het einde van het werk. Sommige van de solovocale stukken zijn in de eenvoudige stijl van de populaire Engelse balladeopera. Er zijn vleugjes komedie in Händels muzikale karakteriseringen van de wellustige ouderen, terwijl de standvastigheid, zuiverheid en moed van de heldin Susanna levendig worden uitgebeeld. De aria "Crystal streams", gezongen door Susanna terwijl ze verlangt naar haar afwezige echtgenoot en verlichting zoekt van de zomerhitte door te baden in een tuinbeek, is bijzonder opmerkelijk. De krachtige koren in het werk dienen als commentaar op de actie.
Terug naar de inhoud