Koorpartij-oefening

Koorpartij-Oefening
Ga naar de inhoud
Zingen is twee keer bidden
HWV 237 Laudate pueri Dominum (G.F. Händel)
G.F. Handel - Laudate pueri Dominum, HWV 237
Psalm 113 (Vulgate 112)
Musica Aeterna Bratislava,
Musica Vocalis, Branislav Kostka
Kamila Zajickova - soprano
Photo -Trinity Church, Bratislava, Slovakia
Oefennummers.    
Dit is de jonge Händel (op 22-jarige leeftijd) op zijn allerbest. Wat een indruk moet hij gemaakt hebben op de kardinalen en zijn medemuzikanten, met muziek als deze toen hij in 1707 in Rome aankwam. Dit is een absoluut briljant werk en het komt echt tot leven in deze fantastische uitvoering.

Op 21-jarige leeftijd begon George Frideric Händel aan een reis die aangenaam, verhelderend, winstgevend en integraal zou blijken te zijn in zijn carrière. De Florentijnse prins, Gian Gastone de 'Medici, had Händel uitgenodigd om Italië te bezoeken. Hij pakte zijn spullen in Hamburg - waar hij twee jaar in de Hamburgse Opera had gewerkt en zijn eerste twee opera's (met Duitse librettos) in première ging - en in augustus 1706 begon zijn reis naar Florence, Rome, Napels en Venetië. Italië was het centrum van Europese muziek en een van de meest waardevolle kenmerken van de Italiaanse muziek was de expressieve stijl waarin de componisten voor de menselijke stem schreven. Italiaans vocaal schrift werd gekenmerkt door zijn kwaliteiten van souplesse, expansiviteit, flexibiliteit en lyriek. Händel zou de kunst snel beheersen en de Italiaanse opera zou de basis van zijn carrière worden. Maar in Rome, waar hij het grootste deel van zijn tijd tussen 1706 en 1710 doorbracht, had de paus in 1698 besloten de openbare theaters te sluiten. (Dit besluit werd pas opgeheven in 1709.) Niettemin manifesteerden zich de muziekstijlen van de opera, nauwelijks vermomd, in concertuitvoeringen en in het bijzonder door de Italiaanse cantate.

Opera was al Händels passie geworden. Zijn ervaringen bij de Hamburgse Opera en de intellectuele en muzikale stimulans die hij daar genoot van zijn vriend en collega-componist, Johann Mattheson, hadden een blijvende indruk gemaakt. Maar nu was hij in Rome waar opera - althans voorlopig - een onrendabel medium was. Het genre dat Händel de meeste kans zou geven om te groeien en te slagen als componist was de Italiaanse cantate. In feite zou Händel gedurende de paar jaar van zijn Italiaanse reis meer dan honderd dergelijke cantates samenstellen. Het was een populair genre, gedeeltelijk als gevolg van de beperkingen van het pauselijk verbod, en verder ondersteund door het patronaat van buitenlandse bezoekers en lokale aristocraten - ironisch genoeg inclusief kerkambtenaren - die graag het aanzienlijke talent van Venetiaanse zangers goed wilden gebruiken , zelfs als opera niet mogelijk was. Optredens van cantates, die in sommige gevallen eigenlijk (behalve op naam) opera's waren , werden vaak uitgevoerd in de "academies" die werden gehouden in de privé-theaters van veeleisende (en rijke) beschermheren van de kunsten. Deze academies waren uitvloeisels van de scuole grandi (charitatieve broederschappen) die in de vorige eeuw populair waren in Venetië.

Een opmerkelijke manifestatie van de flexibiliteit van de sociale en muzikale vaardigheden van Händel is het feit dat hij binnen slechts enkele maanden na zijn aankomst in Rome aangenomen werd om muziek te componeren voor de rooms-katholieke liturgie . De Latijnse kerkmuziek die hij in Rome componeerde is geweldig.  In 1707 componeerde hij het verbluffende "Dixit Dominus" .
Maar veel meer, even dwingende werken, komen uit die jaren, waaronder het "Laudate, pueri, Dominum" van 1707.
         
Terug naar de inhoud