Koorpartij-oefening

Koorpartij-Oefening
Ga naar de inhoud
Zingen is twee keer bidden
Messe Chorale no.4 (Charles Gounod)
Messe Chorale no.4 Charles Gounod)
Ensemble Vocal de Lauzanne
Marie-Claire Alain-organ
Daniel Fuchs-organ
Michel Corboz-director







Oefennummers:
Messe Chorale no.4
Charles François Gounod (1818-1893)
Frans componist, kreeg zijn eerste muzikale opleiding van zijn moeder, een begaafd pianiste. Later kreeg hij les van Reicha. Hij studeerde aan het conservatorium bij o.a. Halévy en Lesueur en behaalde in 1839 met de cantate Fernand de Prix de Rome. In Rome leerde hij o.a. de 16de-eeuwse polyfone kerkmuziek kennen, die hem steeds als ideaal van kerkmuziek voor de geest zou staan.
Terug te Parijs, waar hij organist werd van de kerk van de Missions Étrangères, werd hij gedurende enige jaren door een religieus mysticisme bezield: hij overwoog toetreding tot een van de orden. Behalve Palestrina bestudeerde hij in deze tijd de Duitse klassieken en Mendelssohn, Schumann en Berlioz.
Van 1852 tot 1860 was hij dirigent van het grootste mannenkoor van Parijs: L’Orphéon de la Ville de Paris. Sedert die tijd richtte Gounod, die tot dusver vooral kerkmuziek had geschreven, zich op het componeren van opera’s. In 1858 ging hij een contract aan met het Théâtre-Lyrique, waar vijf van de zeven opera’s die hij tussen 1855 en 1865 schreef in première gingen. De beroemdste daarvan is Faust (1859) op een naar Goethes Faust ontworpen libretto van Barbier en Carré. De overige opera’s oogstten weinig bijval. Mireille (n. Mistral) werd in omgewerkte en verminkte vorm in 1864 opgevoerd (in 1939 is de oorspronkelijke partituur, dankzij H. Busser en R. Hahn, hersteld). In zijn meesterwerk Roméo et Juliette (1867) wist hij dramatische scènes van grootse allure tot stand te brengen.
Van 1870 tot 1874 verbleef hij in Engeland. Zijn terugkeer naar Frankrijk betekende het einde van een vruchtbare scheppingsperiode. In zijn laatste jaren wijdde hij zich vooral aan geestelijke werken. Gounod is m.n. bekend door zijn vocale muziek. In Engeland had zijn oratorium La Rédemption (1883) een belangrijke invloed op de koormuziek.
Gevoelvol en met een gave voor transparante klankkleuren en lyrische melodiek, onderscheidde hij zich van de overheersende, pompeuze, op spektakel gerichte operastijl van Meyerbeer en gaf hij de Franse muziek een nieuwe richting. Zijn liederen blijven in het domein van Robert Schumann en van de romance. De instrumentale werken sluiten grotendeels aan bij die van Mendelssohn.

De Messe Chorale van Charles Gounod ( 1818-1893) werd gecomponeerd in 1888 en behoort tot de latere werken van Gounod. In deze latere periode richtte Gounod zich in zijn composities steeds meer op de polyfonie van oude meesters zoals Palestrina. Dit resulteerde in een aantal missen waarin Gounod gebruik maakte van gregoriaanse hymnen. De Messe Chorale is hier een goed voorbeeld van.
Terug naar de inhoud