Koorpartij-oefening

Koorpartij-Oefening
Koorpartij-oefening
Koorpartij-oefening
Koorpartij-oefening.nl
Ga naar de inhoud
Allein Gott in der Höh sei Ehr - Michael Praetorius | National Lutheran Choir
Recorded: March 2017, Central Lutheran Church, Minneapolis. This text and tune by Nikolaus Decius (1485–1550) have been widely used in place of the Hymn of Praise (“Gloria in excelsis”) in the liturgy of Lutheran churches. This musical setting for double choir was published in the third volume of Musae Siniae, a nine-volume collection by one of the greatest Lutheran musicians prior to J. S Bach. Here Michael Praetorius demonstrates an interest in the polychoral style that had developed in Italy. Two voice parts from two separate choirs open in canonic dialog, then are answered by the full double choir, and conclude with a playing of motives back and forth. The second line of the hymn is given similar treatment, but this time opening in the lower voices. Each remaining line of the hymn likewise offers a new musical idea in contrasting choirs. The work then concludes with a longer, fuller development of the very last phrase.
Michael Praetorius (eigenlijk Michael Schultheisz of Schulze), (Creuzburg, bij Eisenach, 15 februari 1571 – Wolfenbüttel, 15 februari 1621) was een Duits componist uit de beginperiode van de barokmuziek.
Hij is zeer bekend vanwege zijn kerkmuziek, en was ook muziektheoreticus. Zijn driedelig traktaat Syntagma Musicum (1615–1620) kan worden gezien als een encyclopedie van de muziektheorie en -praktijk van die tijd. Het eerste deel behandelt de kerkmuziek en bevat een schat aan citaten uit oudere bronnen; het tweede deel geeft een overzicht van de gangbare muziekinstrumenten.
Samen met onder andere Heinrich Schütz illustreerde hij de lutherse muzikale traditie.
Italiaanse stijl
Praetorius gebruikt meerstemmigheid volgens de Italiaanse stijl en past dit toe op de Duitse muziek. De Italiaanse stijl heeft Praetorius geleerd bij Giovanni Gabrieli, bij wie ook Heinrich Schütz les had.
Terug naar de inhoud