Koorpartij-oefening

Koorpartij-Oefening
Koorpartij-oefening
Koorpartij-oefening
Koorpartij-oefening.nl
Ga naar de inhoud
Dmitry Bortniansky: Tebe poem (We Sing to Thee)
Chorus Minor of Levoca, conducted by Mária Kamenická, sing this setting by the Russian composer Dmitry Bortniansky (1751-1825) at the 2011 Levocske babie leto (Indian Summer in Levoca) Festival.

Oefennummers:
Tebe poem
Bladmuziek:
Tebe Poem
Toelichting

Dmitry Bortniansky werd geboren op 28 oktober 1751 in de stad Hlukhiv (het huidige Oekraïne ), toen onder het Russische rijk (als Glukhov). Op zevenjarige leeftijd bood zijn wonderbaarlijke talent bij het plaatselijke kerkkoor hem de kans om naar de hoofdstad van het rijk te gaan en te zingen met het Imperial Chapel Choir in St. Petersburg . Daar studeerde hij muziek en compositie bij de dirigent van het Imperial Chapel Choir, de Italiaanse meester Baldassare Galuppi . Toen Galuppi in 1769 naar Italië vertrok , nam hij de jongen mee. In Italië behaalde Bortniansky aanzienlijk succes met het componeren van opera's : Creonte(1776) en Alcide (1778) in Venetië , en Quinto Fabio(1779) in Modena . Hij componeerde ook sacrale werken in het Latijn en Duits, zowel a capella als met orkestbegeleiding (waaronder een Ave Maria voor twee stemmen en orkest).

Bortniansky keerde in 1779 terug naar het hof in Sint-Petersburg en bloeide creatief op. Hij componeerde nog minstens vier opera's (allemaal in het Frans, met libretti van Franz-Hermann Lafermière ): Le Faucon (1786), Le fete du seigneur (1786), Don Carlos(1786) en Le fils-rivaal ou La moderne Stratonice (1787). Bortniansky schreef in die tijd een aantal instrumentale werken, waaronder pianosonates en een pianokwintet met harp , en een cyclus van Franse liederen. Hij componeerde ook liturgische muziek voor de Orthodoxe Kerk, een combinatie van de Oost- en West-Europese stijlen van heilige muziek, waarin de polyfonie is verwerkt die hij in Italië heeft geleerd; sommige werken waren polychoraal , waarbij een stijl werd gebruikt die afstamt van de Venetiaanse polychorale techniek van de Gabrieli's.
Na een tijdje bleek het genie van Bortniansky te groot om te negeren, en in 1796 werd hij benoemd tot directeur van het Imperial Chapel Choir, de eerste dirigent die niet van buiten het Russische rijk was geïmporteerd. Met zo'n geweldig instrument tot zijn beschikking, produceerde hij partituren op tientallen composities, waaronder meer dan 100 religieuze werken, sacrale concerten (35 voor vierstemmig gemengd koor, 10 voor dubbelkoren), cantates en hymnes .
Dmitry Bortniansky stierf in Sint-Petersburg op 10 oktober 1825 en werd begraven op de Smolensky-begraafplaats in Sint-Petersburg. Zijn stoffelijk overschot werd in de 20e eeuw overgebracht naar het Alexander Nevski-klooster .
Terug naar de inhoud