The Choir of Wells Cathedral, Somerset, under the direction of Matthew Owens, perform Howard Goodall's setting of Psalm 23, 'The Lord is My Shepherd'. Perhaps the best known of the psalms, the twenty-third is frequently heard at funerals and weddings. This particular musical setting for choir and orchestra is well-known for having served as the theme music to the television programme 'The Vicar of Dibley', where the Choir of Christ Church Cathedral, Oxford and soloist George Humphries recorded the track.
The choir here is accompanied by the Wells Cathedral School Chamber Orchestra.
Treble solos by William de Chazal, former Head Chorister at Wells.
Oefennummers: |
Toelichting
The Lord is my shepherd
Howard's zetting van Psalm 23, het thema van de tv-serie The Vicar of Dibley, is op zichzelf een extreem populair muziekstuk gebleken. Howard's bedoeling bij het schrijven van het thema was altijd geweest om een stuk kerkmuziek te schrijven dat een eigen leven zou kunnen leiden, buiten de serie om, en dit is zeker in Psalm 23 in vervulling gegaan.
“Iedereen die aan het BBC-programma The Vicar of Dibley denkt , zal zich waarschijnlijk op een van twee dingen concentreren: de droge humor en humor van Dawn French of het nu direct herkenbare themaliedje The Lord is my Shepherd.door Howard Goodall. Het arrangement is bijna een landelijk bekend werk en is nu verkrijgbaar in de meest toegankelijke vorm, uitgegeven als onderdeel van de Faber New Choral Works Series. Ik twijfel er niet aan dat het zowel bij koren als bij hun publiek een hit zal worden, en dat het een redelijk eenvoudig, luchtig programma-item zal opleveren, geschikt voor uiteenlopende gelegenheden. Begeleid door piano of orgel (strijkerspartijen zijn ook verkrijgbaar bij de uitgever) opent het stuk met een zeer lyrische, legatomelodie voor solo-sopraan, herhaald door tutti-sopranen met eenvoudige maar effectieve harmonieën voor A, T en B, die doorgaan in de warme , vloeiende stijl. Een homofonisch middengedeelte, dat naar een meer minder belangrijke tonaliteit evolueert, weerspiegelt de sfeer van de woorden 'Ja, ook al loop ik door de vallei van de schaduw van de dood, ik zal geen kwaad vrezen', en zorgt voor een effectief contrast. Een terugkeer naar het oorspronkelijke thema brengt het werk tot een prachtige conclusie die, onder de juiste omstandigheden, voor een heel spiritueel moment zou kunnen zorgen. Het stuk stelt in alle opzichten slechts matige eisen aan de zangers, maar kan toch een langdurige impact hebben. Het is zeker het overwegen waard.”George Adamson, tijdschrift 'Music Teacher' oktober 2000.