Requiem Herbert HowellsThe Hong Kong Bach Chamber ChoirNicholas Cleobury, conductor4 August 2012 Hong Kong City Hall Concert Hall
Oefennummers. |
Requiem |
Toelichting op het Requiem van Howells
Voor de Engelse componist Herbert Howells (1892-1983)
kreeg zijn requiem onverwacht een wel heel persoonlijke betekenis. Toen hij in
1932 zijn dodenmis begon te componeren, nam hij als basis Walford Davies' A
Short Requiem of 1915, geschreven ter nagedachtenis van de gesneuvelde soldaten
uit WOI. De dood van al die jongemannen had hem sterk aangegrepen. Hij
vermeldde dat zijn zoontje Michael – toen zes jaar oud – eigenhandig een noot
aan de partituur had toegevoegd. Maar nog geen drie jaar later stierf Michael
aan de gevolgen van polio. Om deze tragische gebeurtenis te verwerken, schreef
Howells het grootschalige Hymnus Paradisi voor koor en orkest, een compositie
die op verschillende manieren nauw verbonden is met zijn eerdere Requiem:
enerzijds verwerkte Howells grote delen muziek uit zijn dodenmis in Hymnus
Paradisi, en anderzijds bood het componeren ervan hem troost en verlichting bij
het verlies van zijn zoon.
Voor Howells was het dan ook van groot belang om teksten
te gebruiken waarmee hij het oneindige en onsterfelijke tot uitdrukking kon
brengen. Hij koos daarvoor niet de liturgische tekst van het Latijnse requiem,
maar maakte – naar analogie met Johannes Brahms’ Ein Deutsches Requiem – een
eigen selectie uit verschillende religieuze teksten. Howells’ Requiem wijkt
hierdoor sterk af van de traditionele opdeling: het begint met een Engels
Salvator Mundi, gevolgd door Psalm 23, het Requiem Aeternam, Psalm 121, een
tweede toonzetting van het Requiem en tot slot I heard a voice from heaven voor
sopraan-, tenor en bassolo en zesstemmig koor. Het hele werk vormt zo een soort
dialoog tussen de troostende, bijna hoopvolle Engelse psalmteksten en de
ingetogen Latijnse requiemteksten. Ook in de muzikale uitwerking is dit
contrast terug te vinden: het werk is geschreven voor gemengd koor a capella,
maar wordt soms tienstemmig of dubbelkorig, niet toevallig in het centrale
deel, op de woorden “Et lux perpetua luceat eis”. Howells publiceerde zijn
Requiem pas in 1980, drie jaar voor zijn eigen dood.