Koorpartij-oefening

Koorpartij-Oefening
Ga naar de inhoud
Zingen is twee keer bidden
Lauda Sion, Op. 73 (mendelssohn)
Felix Mendelssohn-Bartholdy - "Lauda Sion" op. 73
Oratorische Kantate für Soli, Chor und Orchester
Würzburger Madrigalchor,
Kammerorchester Bad Kissingen
Leitung: KMD Jörg Wöltche
Aufzeichnung aus dem Kantatengottesdienst zum Kissinger Sommer 2015 am 5. Juli aus der Erlöserkirche Bad Kissingen.  
Oefennummer.
Toelichting:
De hymne "Lauda Sion is vandaag, onterecht, een zelden gehoord werk, vanwege de uitzonderlijk hoge kwaliteit. Mendelssohn componeerde dit stuk in 1846 naar aanleiding van een opdracht van de Sint-Maartensbasiliek in Luik. In 1246 werd hier voor het eerst het feest van Sacramentsdag gevierd door toedoen van prins-bisschop Robert van Thorote. Vanuit Luik verspreidde de viering van sacramentsdag zich over de hele wereld. Daar had de heilige Juliana van Cornillon zich beijverd voor de verering van het Allerheiligste Sacrament. Op die dag wordt de sequens Lauda Sion gezongen in de H. Mis en op talrijke plaatsen wordt na de Mis de geconsacreerde heilige hostie in een monstrans geplaatst, ter aanbidding. Ook gaat op deze dag de sacramentsprocessie uit, waarbij de priester het Allerheiligste Sacrament (de heilige Hostie) in een monstrans door de straten van de parochie ronddraagt.  
Mendelssohn's had opdracht gekregen om een nieuwe zetting van de Corpus Christi sequens van St. Thomas van Aquino te maken voor deze 600ste viering van sacramentsdag.

Als men vraagt ​​naar voorbeelden van Mendelssohns kerkelijke muzikale werk, dan denkt men vooral aan Bach en Handel, waarbij Mendelssohn in de 19e eeuw als "rechtmatige" erfgenaam wordt gezien. Dat echter ook Palestrina, de Italiaanse polyfonie, en zelfs Cherubini hun sporen hebben nagelaten is minder bekend. Cherubini was de inspiratie voor Mendelssohn voor de creatie van de sequens "Lauda Sion", die hij een jaar vóór zijn overlijden schreef, terwijl hij nog werkte aan de "Elias".
Terug naar de inhoud