The Music Makers, Op 69 (Edward Elgar)
Taipei International Choral Festival Opening Concert
Taipei National Concert Hall, Taiwan July 30, 2017
Chan Tze Law, conductor
I-Chiao Shih, mezzo-soprano
Wei-Chun Regina Chang, chorus master
Taipei Philharmonic Chorus
International Festival Chorus (Singapore)
Orchestra of the MUSIC MAKERS (Singapore)
Oefennummers: |
Bladmuziek: |
Edward Elgar (1857–1934)
The Music Makers
Edward Elgar werd geboren in Broadheath, een dorp gelegen in de buurt van Worcester (Engeland). Aanvankelijk werkte Elgar op een advocatenkantoor en beschouwde hij muziek als een hobby. In 1882 werd hij dirigent van een amateurorkest in Worcester en volgde in 1885 zijn vader op als kerkorganist. In 1889 trouwde hij met Caroline Alice Roberts, die in zijn muzikale gaven geloofde en hem tot grote steun is geweest. Zijn eerste werk van betekenis, de ouverture Froissart, schreef hij in 1890. Voor de kroning van Koning Edward VII, in 1902, schreef Elgar de Coronation Ode. Naar aanleiding daarvan werd hij in de adelstand verheven en was sindsdien Sir Edward Elgar.
The Music Makers, waaraan Elgar vanaf 1903 heeft gewerkt, baseerde hij op een gedicht van Arthur O’Shaughnessy (1844-1881). De eerste uitvoering vond plaats op 1 oktober 1912 op het Birmingham Festival. In de toelichting op het programma bij deze eerste uitvoering schreef de muziekcriticus en publicist Ernst Newman het volgende: “Het motief van het gedicht is het idee dat de dichters – ‘the music makers en dreamers’ – werkelijk de scheppers en bezielers zijn van de mens en zijn daden, en de ware makers van geschiedenis en de menselijke maatschappij.”
Elgars interpretatie van de ode is voornamelijk autobiografisch. Hij vond dat niet alleen díchters ‘music makers’ zijn, maar álle kunstenaars die zich verantwoordelijk voelen om de wereld te vernieuwen, precies zoals hij dat zelf voelde. Om deze sfeer weer te geven treft men in The Music Makers veel diepgang en soms droefheid aan. “Maar,” voegde Elgar eraan toe, “er zijn ook momenten van enthousiasme en uitbarstingen van vreugde. Dit zijn de buien waaraan de creatieve kunstenaar lijdt wanneer hij zijn muziek creëert.”
Elgar maakte in The Music Makers gebruik van ideeën uit eerdere composities zoals het Enigma-thema uit de Enigma Variations en fragmenten uit zijn oratorium The Dream of Gerontius. Hij rechtvaardigde het gebruik van bekende motieven omdat hij wilde laten horen hoe hij oude thema’s kon herscheppen. Elgar droeg The Music Makers op aan zijn vriend Nicholas Kilburn. Het werk kan beschouwd worden als een van de laatste grote werken van deze romantische kunstenaar.