Koorpartij-oefening

Koorpartij-Oefening
Koorpartij-oefening
Koorpartij-oefening
Koorpartij-oefening.nl
Ga naar de inhoud
Passionsoratorium "Jesu, deine Passion will ich jetzt bedenken"
Artist: Hanna Herfurtner
Orchestra: Orchester der Kölner Akademie
Conductor: Michael Alexander Willens
Composer: Ernst Wilhelm Wolf
Audio opname
Oefennummers.
Bladmuziek.
Ernst Wilhelm Wolf (1735-1792) werd geboren in Grossen Behringen in Thüringen, tegenwoordig onderdeel van de gemeente Hörselberg-Hainich.  Zijn oudere broer Ernst Friedrich was een componist en organist die studeerde bij Gottfried Heinrich Stölzel.  Ernst Wilhelm's muzikale talent manifesteerde zich al vroeg, en al op zijn negende was hij een bekwaam klavecinist. Wolf bezocht gymnasiums in Eisenach en Gotha, waar hij koorprefect werd.  In Gotha hoorde Wolf voor het eerst de muziek van Carl Philipp Emanuel Bach en Carl Heinrich Graun;  hij was vooral gefascineerd door het werk van Bach.  De bewondering was wederzijds: een uitvoering van enkele van Wolfs composities in 1752 kreeg lof van Bach.  Wolf en Bachs vriendschap duurde hun hele leven;  
 
 
Op advies van zijn broer ging Wolf in 1755 naar de universiteit van Jena.  Daar werd hij directeur van het collegium musicum, waarvoor hij een aantal werken componeerde.  Na drie jaar verhuisde hij in 1758 naar Leipzig en vervolgens naar Naumburg, waar hij als muziekleraar werkte voor de familie von Ponickau.  Wolf besloot later naar Italië te reizen, maar vestigde zich uiteindelijk in Weimar, waar hij de rest van zijn leven doorbracht.  Hij werkte eerst als muziekleraar van de zonen van hertogin Anna Amalia, daarna werd hij hof Konzertmeister (1761), organist (1763) en tenslotte kapelmeester (1772).  In 1770 trouwde Wolf met Maria Carolina Benda (1742–1820), dochter van de beroemde Boheemse violist en componist Franz Benda.  Op een gegeven moment werd Wolf door Frederik II van Pruisen aangeboden om Carl Philipp Emanuel Bach op te volgen, maar Wolf weigerde, mogelijk op instigatie van Anna Amalia.  In zijn latere jaren vertraagde Wolfs activiteit en werd hij steeds depressiever.  Na een beroerte begon Wolfs gezondheid te verslechteren, en hij stierf eind 1792.
 
Wolfs reputatie tijdens zijn leven was al erg hoog vanaf de vroegste jaren, toen hij een wonderkind was.  Het nam verder toe na zijn verblijf in Gotha, Jena en Leipzig, deels door de inspanningen van Johann Friedrich Doles, de belangrijkste beoefenaar van protestantse kerkmuziek in het late 18e-eeuwse Duitsland, en Johann Adam Hiller, componist en muziekschrijver.  Wolfs muziek was tot ver buiten Weimar bekend en zijn geschriften werden geprezen door experts (ook al schreef Wolf vooral voor amateurs).

Jesu deine Passion
Ernst Wilhelm Wolf (1735-1792) was tijdens zijn leven een zeer gewaardeerde componist, die leren en muzikale inspiratie combineerde om een ​​niveau van effectiviteit te bereiken dat typerend is voor zijn tijd. De belangrijkste plaats van zijn activiteit was Weimar, waar hij lange tijd werkte als hofdirigent van de kunstminnende hertogin Anna Amalia. Het feit dat Goethe hem niet mocht (er is een erg slecht gehumeurde brief overgeleverd waarin Wolf door Goethe wordt genoemd) heeft mogelijk iets te maken met Wolfs zelfvertrouwen en de kwaliteit van zijn muziek.
Wolf's "Jesu deine Passion" is een vroeg werk van de componist, hij schreef het in 1756 op 21-jarige leeftijd en publiceerde het nooit zelf. Het stuk is duidelijk beïnvloed door het passie-oratorium "Der Tod Jesu" dat door Carl Heinrich Graun (1703-1771), een jaar eerder werd gecomponeerd, en dat na Wolf's compositie al meer dan honderd jaar de meest invloedrijke protestantse passiemuziek werd - Wolf zelf was zo onder de indruk door Grauns oratorium dat hij, naar eigen zeggen, het uit het hoofd leerde.
In tegenstelling tot Bachs passies, die zijn gebaseerd op de bijbelse tekst van een evangelist met aria's en refreinen, gaat het zowel Grauns als Wolfs J om het lijden van Jezus aan het kruis op een emotionele manier uit te beelden en het lijden van de Heiland op een emotionele manier te confronteren met de zondigheid van de mens, zonder welke dit verlossingswerk niet nodig zou zijn geweest. De passiemuziek van Graun en Wolf draagt ​​de kenmerken van de ‘gevoelige stijl’, die in de tweede helft van de 18e eeuw zeer actueel was in Duitsland en sterk werd beïnvloed door Carl Philipp Emanuel Bach.


Terug naar de inhoud