Oefennummers. |
Bladmuziek. |
Robert William Witt (4 maart 1930 - 18 september 1967) was een Amerikaanse neoklassieke en experimentele componist. Geboren in Youngstown, Ohio, was hij componist , pianist en professor muziek aan de Dana School of Music aan de Youngstown State University. Net als zijn mentor, Vincent Persichetti , stond Witt bekend om zijn verkenning van nieuwe muzikale vormen en het integreren van oude thema's in nieuwe werken.
Leven
Robert Witt werd geboren in Youngstown, Ohio, zoon van Alvy T. en Lillian Keffer Witt. Robert werd op jonge leeftijd erkend als een wonderkind en begon zijn muzikale carrière op vijfjarige leeftijd met pianolessen. Formele studies in muziek gingen door tijdens zijn jeugd aan de Ursuline School of Music en Dana School of Music. Witt vervolgde zijn muzikale studie aan het Cleveland Conservatory of Music bij Ruth Edwards van 1945 tot 1946, aan het Peabody Conservatory of Music in Baltimore van 1946-1948, waar hij studeerde bij Nicolas Nabokov , Pasquale Tallarico en Renée Longy-Miquelle, en bij het Philadelphia Conservatory of Music 1949-1950.
Het was aan het Philadelphia Conservatory of Music dat hij begon te studeren bij zijn mentor, Vincent Persichetti , die hem aanraadde voor studies aan Juilliard. Terwijl hij van 1950-1953 bij Juilliard was, ontving Witt een erebeurs en vervolgde hij zijn compositiestudie bij Persichetti. Een leerbeurs in literatuur en muziekmaterialen werd hem verleend terwijl hij nog een student was, als assistent van Bernard Wagenaar , en hij behaalde zowel zijn BS in Muziek in 1952 als MS in Muziek in 1953.
In de herfst van 1951 trouwde Witt met Eva Mondrut, een coloratuursopraan, en de volgende tien jaar kregen ze vijf kinderen - drie dochters en twee zonen. Na zijn afstuderen was Witt Director of Music bij Foxhollow School for Girls, een van de Berkshire-voorbereidende scholen in Lenox, Massachusetts. Hij gaf ook les aan de Emma Willard School for Girls in Troy, New York.
1955 en 1956 waren cruciale jaren in zijn leven. Witt was van kinds af aan een ernstige diabetespatiënt en in 1956 verloor hij zijn gezichtsvermogen door glaucoom. Binnen een jaar leerde hij zichzelf braille en begon hij zijn muziek om te zetten in braille. Hij hervatte het componeren, optreden en lesgeven als assistent-professor muziek aan de Dana School of Music aan de Youngstown State University.
Als professor aan de Dana School of Music was Witt geliefd en gerespecteerd door zowel studenten als collega's. In 1963 ontving hij de Danforth Foundation Fellowship en nam hij afscheid van zijn onderwijstaken (waaronder compositie, theorie, geschiedenis en literatuur van muziek en piano) om een doctoraatsstudie muziekwetenschap te volgen aan de Ohio State University . In 1964 ontving hij de Ohio Federation of Music Clubs' Outstanding Graduate Student award.
In de zomer van 1964 werd zijn vrouw getroffen door kanker, en het gezin keerde terug naar hun huis in Youngstown en Witt naar zijn docentschap bij Dana. Zijn promotiewerk was voltooid met uitzondering van drie cursusuren. In 1965 tekende Witt een contract met het American Choral Foundation Institute om muziek te leveren voor "The American Choral Foundation Series", een nieuw publicatieproject dat zal worden uitgegeven door Lawson-Gould, een dochteronderneming van G. Schirmer, Inc., onder leiding van van Margaret Hillis. Witt's Vier Motetten voor de Heilige Maagd Maria zouden in dit project worden gepubliceerd, maar persoonlijke en familiale gezondheidsproblemen verhinderden de voltooiing van het contract.
In maart 1967 werd Robert Witt ziek door de complicaties van zijn diabetes. Zijn toestand verslechterde geleidelijk tot aan zijn dood op 18 september 1967; hij was zevenendertig jaar oud op het moment van zijn dood. Zijn vrouw bezweek in februari daaropvolgend aan kanker.
Muziek
Hoewel hij zijn eerste pogingen tot compositie deed toen hij zes jaar oud was, begon Witt serieus met compositie terwijl hij op de middelbare school zat, en was een van de eerste twee mannelijke afgestudeerden van de muziekafdeling van de Ursuline School of Music, met een afstudeerrecital van drie composities : Prelude , Lorelei-Reverie en Syncaprice .
In 1951 en 1952 vertegenwoordigde Witt Juilliard op de Symposia van de International Federation of Music Students. In maart 1951 werd zijn Divertimento for Three Woodwinds gepresenteerd aan de Yale University en een jaar later opnieuw gepresenteerd in New York onder auspiciën van de League of Composers . Zijn Te Deum voor koor en koperkwintet werd uitgevoerd op het Symposia in 1952 en werd later dat jaar enthousiast ontvangen in Carnegie Hall toen het werd uitgevoerd door het New York Concert Choir, onder leiding van Margaret Hillis . In opdracht van de Youngstown Philharmonic en in première door hen in februari 1953, zijn Concerto Grosso ( Concertato for Orchestra) werd door de Juilliard-faculteit geselecteerd als de beste compositie door een afgestudeerde student-componist, en werd gespeeld tijdens Juilliards beginoefeningen in 1953 toen Witt zijn Master of Science in Music behaalde.
Zijn Sonatina #1 ging in 1955 in première; datzelfde jaar was hij de eerste winnaar van de Youngstown Philharmonic Ohio Composer-competitie. Zijn werken voor zowel volledige als kamerorkesten werden gepresenteerd op de radio, in concerten in Yale, Carnegie Hall, Juilliard, Michigan State University , Cleveland Institute of Music , door het Youngstown Philharmonic Orchestra en elders in 1955 en 1956.
Twee werken, Benediction Service en Three Landscapes for Piano and Voice , gingen in première in 1957 met de vrouw van Witt, Eva, als sopraansolist. In 1959 werden vier van zijn stukken uitgevoerd in Wenen aan de Academie voor Muziek en Performance Art in "An Evening of Chamber Music by Four Young American Composers." In de uitvoering in Wenen waren Witt's Sonatinas #1 en #2 voor piano , Three Landscapes en Sonata for Piano te zien . Zijn werken waren ook te zien in een programma van de Youngstown Music Teacher's Association in 1959.
Vincent Persichetti dirigeerde Witt's Paean for Orchestra op het Tri-State Orchestral Composers Symposium in april 1964 aan de Michigan State University ; de Paean werd gekozen als de beste uit werken van componisten uit Ohio, Michigan en Indiana. Eveneens in 1964 bracht het Hughes Quartet van de Ohio State University Witt's String Quartet #1 in première op het Tri-State Composers of Chamber Music Symposium in Cleveland. Ze voerden het werk een tweede keer uit op Bluffton College , in 1965, opnieuw op de Ohio State University, en een derde keer in 1966 in een concert van Witt's werken.
Tijdens de laatste jaren van zijn leven werd Witt beïnvloed door de vorderingen die gemaakt werden tijdens samenwerkingen met collega's in Duitsland, en hij begon te experimenteren met elektronische muziek. In die tijd schreef hij Abstracts in Motion, Music for Dance , dat een van de meest innovatieve muziekstukken tentoonstelde die bij Dana werden uitgevoerd, waarin elektronische muziek werd gecombineerd met moderne danschoreografie met in het zwart geklede dansers en fluorescerende hoepels en stokken onder blacklight.
In maart 1967 eerde Dana Witt met een concert van zijn werken, getiteld "An Evening of Music by Robert Witt", met het Hughes String Quartet, evenals medemuzikanten en studenten van Dana. Dit concert bracht zijn transcendente Four Motetten voor de Heilige Maagd Maria in première , en omvatte de Three Etudes for Piano , uitgevoerd door Dolores Fitzer, aan wie hij de Etude for Left Hand Only had opgedragen . Het programma bevatte bovendien zijn Concertante for Six Instruments , evenals Three Seascapes from the werken van Shakespeare en Walt Whitman, Two Songs based on the poëzie van James Joyce, Four Lyrics of Carl Sandburg ,Vijf dierenverhalengebaseerd op de gedichten van Ogden Nash, variaties voor klarinet en piano en Divertimento #2 voor twee gelijke blaasinstrumenten .
Verschillende van zijn stukken zijn postuum uitgevoerd, met name Abstracts in Motion, Music for Dance ; Vier teksten van Carl Sandburg , uitgevoerd door Anthony Hopkins tijdens een recital in Dana; de Drie Etudes voor piano , uitgevoerd door Dolores Fitzer; and the Ave Maria from his Four Motets to the Blessed Virgin Mary werd in 1988 uitgevoerd in een lezingsconcert van Amerikaanse koormuziek aan de Dana School of Music door gastdirigent en docent Greg Smith. 1995 zag zijn première aan de westkust van de volledige Vier Motetten voor de Heilige Maagd Maria , uitgevoerd door het San Francisco Lyric Chorus. Meest recentelijk, zijnTe Deum for Chorus and Brass Quintet werd in 1996 uitgevoerd door het Nativity Adult Choir in Raleigh, NC in een concert getiteld "Sacred Choral Music of the 20th Century."